Saksbehandler Aleksander Husa viser til at Nyvegen er blitt en transportåre gjennom sentrum med stor trafikkbelastning av både myke og harde trafikanter, med flere avkjørsler, parkering direkte fra vegareal og flere kryssende gangfelt.

Etter innspill til kommunedelplan for trafikksikkerhet Oppdal 2014–2018 ligger vegen inne i tiltaksdelen med forslag til trafikksikkerhetstiltak, med blant annet å senke hastigheten, etablere opphøyde gangfelt på begge sider av krysset mot Høgmovegen og endre parkeringen langs Torgsenteret fra tverrstilt parkering til skråparkering.

Tiltakene er kostnadsberegnet til 151.000 kroner, og kommunen har fått tilsagn om tilskudd på 91.000 kroner fra fylkeskommunen gjennom midler fra «Aksjon skoleveg», forutsatt gjennomføring i løpet av 2017.

Nye innspill

Husa viser til at det i ettertid er kommet flere innspill til bedring av trafikksikkerheten i Nyvegen, da spesielt med tanke på foreslått parkeringsløsning langs Torgsenteret.

Rådmannen er blitt bedt om å vurdere langsgående parkering framfor skråparkering da dette vil bedre trafikksikkerheten ytterligere i området.

Ifølge Husa vil skråparkering langs Torgsenteret også øke trafikksikkerheten ved å legge til rette for parkering kun fra en kjøreretning. Skråparkering vil også frigjøre noe mer plass mellom fasaden på Torgsenteret og parkerte biler. Dette er et område benyttet som fortau som i dag er for smalt til å ferdes på av ulike myke trafikanter, siden overhenget til bilene ved tverrstilt parkering går langt inn over selve fortauet.

Universell utforming

Husa viser til at dette ikke tilfredsstiller kravene til universell utforming, og at heller ikke en endring til skråparkering vil gjøre det.

«Langsgående parkering langs Torgsenteret vurderes likevel å være en bedre løsning kun med tanke på trafikksikkerhet, spesielt med tanke på den relativt store trafikkøkningen som har skjedd i vegen etter omlegging av E6», skriver Husa.

En annen begrunnelsen i saksutredningen for langsgående parkering er at det vil frigjøre betraktelig mer areal til myke trafikanter mellom fasaden på Torgsenteret og parkeringsplassene. En endring som ifølge Husa vil tilfredsstille krav til universell utforming.

Mister parkeringsplasser

Løsningen med langsgående parkering betyr at antall parkeringsplasser reduseres fra 17 til 7 plasser.

«Dette kan ha betydelige konsekvenser for næringsdrivende med lokaler i umiddelbar nærhet til parkeringsplassene», skriver Husa, som samtidig viser til at etablering av langsgående parkering krever dispensasjon fra gjeldende reguleringsplan og en større etableringskostnad.

«Trafikksikker kommune» forplikter

«Selv med alle ulempene ved valg av langsgående parkering lagt til grunn, må hensyn til trafikksikkerhet og krav til universell utforming vektlegges i størst mulig grad», skriver Husa, og viser til at strekningen benyttes som skoleveg for flere skolebarn, som er en trafikantgruppe som spesielt skal ivaretas.

Som sertifisert «Trafikksikker kommune" mener Husa at det forplikter å sikre barns skoleveg, og på bakgrunn av det tilrår Rådmannen at det søkes etablering av langsgående parkering utenfor Torgsenteret.

Driftsutvalget behandlet saken tirsdag og sluttet seg enstemmig til rådmannens tilråding. Et vedtak som krever en ekstra runde med omregulering eller søknad om dispensasjon fra gjeldende reguleringsplan.

- Det betyr ikke nødvendigvis at det må behandles i bygningsrådet, forteller Husa til Opdalingen etter møtet i driftsutvalget, og legger til at mindre dispensasjonssaker behandles administrativt.

- Dette vil selvsagt være noe avhengig av innspill etter nabovarsel. Blir det mange merknader og støy bør dispensasjonen bør dispensasjonen behandles i bygningsrådet.