Som ledd i arbeidet med bedre kollektivtilbud i fjellregion, har varaordfører Ingvill Dalseg (H) tatt turen innom stortinget for å diskutere hvordan arbeidet med Dovrebanen og frekvensen på tog mellom Oslo og Trondheim er.

Her møtte hun Stortingsrepresentant Torhild Aarbergsbotten fra Høyre, som refererte til Nasjonal Transportplan (NTP).

Stortinget har i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2017 bedt regjeringen om å legge frem en plan for to-timers grunnrute på fjerntogstrekningene Oslo – Bergen, Oslo – Trondheim, og en vurdering av de andre fjern- strekningene Oslo – Stockholm, Trondheim – Bodø og Oslo – Gøteborg, i forbindelse med utredning av materiellstrategi og kundetilbud i kommende utlysning av trafikkpakker.

- I forbindelse med Jernbanedirektoratets utredning av materiellstrategi og kundetilbud i kommende utlysning av trafikkpakker, vil det være naturlig å se på mulige forbedringer i togtilbudet på fjerntogstrekningene. Arbeidet med å lage en plan for to-timers grunnrute på nevnte strekninger vil derfor starte opp i 2017, forteller Aarbergsbotten.

- Jobbes fra regjeringshold

Ifølge stortingsrepresentanten vil plan for totimers grunnrute på̊ enkeltstrekninger vil legges frem for Stortinget på egnet måte etter hvert som arbeidet med materiellstrategi og kommende trafikkpakker fremskrider.

Jernbanedirektoratet vil også̊ utrede nærmere en strategi for fjernstrekninger som del av grunnlaget for neste Nasjonal transportplan.

- Det betyr at det jobbes med saken fra regjeringshold. Jeg tror neppe at det vil komme en plan for to-timers grunnrute til høsten, siden planarbeidet starter opp i år. Men takket være en offensiv regjering som satser stort på jernbane, er en godt i gang med planarbeidet, sier hun.

Det er allerede bebudet at det vil komme en sak til Stortinget når utredningen er ferdig.

- Dette er en så stor og viktig sak, at den fortjener egen sak, og ikke bare nevnes i statsbudsjettet. I statsbudsjettet vil det nok bli bevilget planleggingsmidler som kan brukes til planarbeidet som settes i gang i år, fortsetter Aarbergsbotten.

- Viktig for Oppdal og hele regionen

Dalseg liker det hun hører fra stortingsrepresentanten.

- To-timers frekvens mellom Oslo- Trondheim vil bedre markedspotensialet på Dovrebanen og utløse et betydelig bedre tilbud for lokaltrafikken på strekningen sør for Trondheim, noe som er sårt tiltrengt. Dette er viktig for Oppdal og hele regionen, sier Dalseg.

Ifølge varaordføreren har Høyre vært «på» når det gjelder kollektivtrafikk.

- Utfordringen for Oppdal har vært grunnlaget for prioritering, og utfordringer med kryssingsspor. Jeg er fornøyd med svaret jeg har fått her i dag, jeg vet at regjering og våre representanter i stortinget arbeider for oss, forteller hun.