Trafikksikkerhetsutvalget i Rennebu hadde denne uken besøk av leder i Komitè for infrastruktur hos Fylkesmannen, Karin Bjørkhaug. Foruten å diskutere det videre arbeidet med å få en ny trafikksikkerhetsplan på plass, ble Bjørkhaug med på en befaring til ulike steder i kommunen, der utvalget ser spesielle behov for tiltak.

–Trafikksikkerhetsplanen fra 2010 er gått ut på dato, og målet er å få denne fornyet, sier leder i utvalget, Ola T. Lånke.

Sertifisering

Rennebu ønsker nå å bli sertifisert som en trafikksikker kommune. Så langt er Oppdal og Frøya de to kommunene i fylket som har denne sertifiseringen.

Bjørkhaug applauderer dette, og sier at hos Fylkesmannen tenkes det like mye adferd som fysiske tiltak.

–Mange kommuner er opptatt av fysiske tiltak, men vi jobber mye med hvordan folk tenker. Adfersrettede tiltak er for eksempel refleksaksjoner og sykkelopplæring. Vi deler ut skolesekker med refleks til 1. klassinger og deler ut trafikksikkerhetspris.

Helge Sumstad representerer politiet i utvalget, og selv om den håpløse standarden på veinettet er et gjentagende tema, er det faktisk slik at alvorlige ulykker er langt mere sjeldne nå enn før.

–Bilene er nærmest blitt bunkere. Trafikkulykker er blitt til uhell, og alvorlig skadde er blitt til skadde. Utfordringen er at vi ikke lenger kjører bilen, den befordrer oss, og selv med hands-free, mister vi noe av konsentrasjonen, sier den erfarne politimannen.

Også flyktningtjenesten ble nevnt som en viktig partner i trafikksikkerhetsarbeidet.

–Denne er kjempeaktuell. Det gjelder ikke bare at vi kommer fra ulike trafikkulturer, men handler også om integrering og mobilitet, sier Lånke.

Inn i delplanen

Lånke sier at det er forståelse i Formannskapet for at det skal komme en kommunedelplan for trafikksikkerhet.

–Jeg tror trafikksikkerhet blir oppjustert i kommunens planer, men det er viktig at vi holder trykket, sier han.

–Arbeidet med må forankres i toppledelsen og implementeres i måten det jobbes på. Systematisk arbeid gir resultater, kommenterer Bjørkhaug.

Terje Daffinrud er sekretær i utvalget, og han er optimist hva gjelder å få det formelle på plass relativt raskt.

–Målet er å få på plass "Trafikksikker kommune" i løpet av året, sier han.

Befaring

Fylkesmannen fikk mange innspill under besøket i Rennebu. Lånke og Daffinrud, og utvalget bestående av Heidi I. Rønning, Janne Midtli Eggan, Sondre Børgesson Dahle og Helge Sumstad, tok med Bjørkhaug til Skamfersvingen, avkjørselen fra Rv 3 til boligfeltet på Ulsberg, gang- og sykkelvei Gullikstad - Innset, avkjørselene fra E6 ved Circle K og Mjukliveien på Berkåk.

Turen gikk til slutt nedover Fv 700, der utvalget har fått innspill fra oppsittere om stort behov for gang- og sykkelsti gjennom Voll.

–Vi kommer til kort når det gjelder kostnader til gang- og sykkelveier. De bygges etter behovet til brøytemannskapet, heller enn behovet til brukerne, hevder Bjørkhaug og mer enn antyder at det fint går an å senke standarden for på den måten å få bygget flere stier til langt lavere pris.

–Da kan man bruke lettere materiale til brøyting. Lys kan også være like viktig som asfalt, sier hun.