Torsdag var Jernbaneforum Dovre- og Raumabanen samlet i Oppdal, der man drøftet muligheten for å se på mindre investeringer som gjør det mulig med flere avganger mellom Oslo-Trondheim.

- Først og fremst er det jobben med å få ned kjøretid og øke antall avganger som gjelder, sier rådgiver samferdselssamarbeid Bygg Vei, Trond Jære.

Ordfører i Oppdal, Kirsti Welander, holdt innlegg på vegne av Bygg Vei, for å se på denne muligheten.

- Dette er noe i hvert fall Oppdal kommune jobber med, og spørsmålet er hvordan vi kan løfte dette inn i Nasjonal Transportplan (NTP), og det så fort som mulig, sier Trond Jære.

Jernbaneforum Dovre- og Raumabanen består av kommunene Rauma, Rennebu, Oppdal, Lesja, Dovre, Sel, Nord-Fron, Sør-Fron, Ringebu og Lillehammer og fylkeskommunene Sør-Trøndelag, Møre og Romsdal og Oppland.

Jernbaneforumet har som mål å fremme deltakernes interesser knyttettil jernbanetransport på Dovrebanen. Rejlers Norge AS er bedt om ågjennomføre en mulighetsstudie for å vurdere framtidiginfrastrukturkapasitet og -behov og identifisereinfrastrukturtiltak på Raumabanen og Dovrebanenfrem mot år 2050.

Rejlers AS har gjennomført mulighetsstudien i samarbeid med Oslo Economics og Citiplan som har levert henholdsvis den samfunnsøkonomiske analysen og rapporten over ikke-prissatte effekter.

Mandatet fra Jernbaneforum Dovre- og Raumabanen har vært å vurdereframtidig infrastrukturkapasitet, behov og identifisereinfrastrukturtiltak på banen fram mot 2050. Rapporten tarutgangpunkt i omtalen av Dovrebanen i Najonal Transportplan2014-2023.

- Ett av tiltakene det jobbes med er i stor grad konsentrert om strekningen mellom Dombås-Trondheim, med en investeringskostnad på 25 milliarder 2016 kroner, sier Trond Jære.

Jære sier det er viktig at det gode samarbeidet med Jernbaneforumet og Bygg Vei fortsetter.

- Det er en prosess som må kjøres, og det finnes ingen snarvei. Vi var samlet i Oppdal for å ha fokus på mulighetsstudiene. Departementet har det til vurdering, det vi venter på er et klarsignal om å arbeide videre med det. Men det tar nok noen år før det blir realisert, innser han.

En problemstilling som tidligere ikke har vært drøftet i forumet, er hydrogentog som alternativ til elektrifisering av jernbanenettet. Dette er en problemstilling som kan være aktuell for Raumabanen. Sintef har laget en teknisk utredning for Jernbaneverket, og saken ble drøftet under møtet i Oppdal.

Det ble også informert om alternativet hybridtog, en kombinasjon av strøm og biodiesel. Det er enighet om fortsatt samarbeid og Jære vektlegger viktigheten av dette.

- Vi må fortsette å jobbe i takt. Det er viktig med godt utbygd infrastruktur, men det er hard kamp om midlene, sier han.