I onsdagens kommunestyremøte i Oppdal rådhus legges årsregnskapet og årsmeldingen for Oppdal kulturhus fram. Her fremgår det interessante tall for kafédriften i bygget.

Ifølge regnskapet har kafeen nærmest doblet omsetningen i kioskvarer fra 657.000 kroner i 2015 til 1,2 millioner kroner i 2016. Dette skyldes blant annet en større omlegging der de tok inn flere kioskvarer.

Økt omsetning

I desember 2015 gikk kafeen inn i et samarbeid med Location, som leverer et bredt sortiment av merkevarer, og som har avtale med 90 store og små kinoer rundt om i landet.

– Omsetningen vår har økt veldig. Hovedårsaken for omleggingen var at vi ville jobbe målrettet mot gruppen som bruker kinoen. Vi synes det er veldig greit at de kan kjøpe godteri hos oss fremfor å ta med seg fra andre butikker, forteller avdelingsleder ved kafeen, Gunn Ersvik.

Likevel er det stor nedgang i salg av brus og is, og en liten nedgang i salget av mat og kaffe.

– Årsaken til dette er at varegruppene har endret seg. Kiosk, is og mineralvann går litt på tvers av hverandre og inngår i ulike menyer. Grunnen til at vi selger mindre is enn tidligere er nok fordi vi tilbyr så mye annet i tillegg. Smågodtet «Millions» er blant annet veldig populært, forklarer hun.

Utgiftene har økt

Selv om totalomsetningen i kafeen har økt, har utgiftene økt enda mer. Dette gjelder lønn og innkjøp av varer. Resultatet for 2016 viser et underskudd på 35.000 kroner, mot et overskudd på 174.000 kroner i 2015.

– Her er det litt forskjellig som spiller inn. Med utskifting av en ti år gammel maskinpark og omlegging av kiosken, har driftskostnadene vært forholdsvis stor. I tillegg til matsalg, selger vi billetter, men dette gjenspeiler seg ikke på omsetningen, sier Ersvik.

– Kafé, informasjon og billettsalg har de senere årene mottatt et tilskudd fra de avdelingene som vi selger billetter for; kino, storsal og badeanlegg. I 2016 ble dette beløpet redusert med tilnærmet differansen, uten at vi har inntekter av salget, fortsetter hun.

Fra sunt til «slikkeri»

I 2007 da kulturhuset åpnet var en av føringene fra politikerne at kafeen skulle servere ernæringsmessig sunn mat. De henviste til barn og unge ved kulturskolen og biblioteket, som er storbrukere av huset. En av tre overordnede målsettinger til kulturhuset er; «Vi skal legge rette for et sunt og godt oppvekstmiljø for barn og unge, og bidra til en bevisstgjøring av egne kulturverdier».

– Hvorfor har dere valgt å ta inn mer godteri og gå bort fra de sunnere alternativene?

– Vi har en driftstype som er basert på veldig lite bemanning og som stort sett er basert på folk som skal på kino eller andre aktiviteter i huset, forteller Ersvik.

– Vi hadde noen ambisjoner som kanskje ikke var helt i tråd med det gjestene ville ha. Vi har måttet tilpasse oss markedet for å få et godt økonomisk grunnlag. Vi må huske på at vi driver kommersielt. Vi har ingen overføringer fra kommunen, sier hun.

Hun forteller videre at de hele tiden jobber med å få et sortiment som er mest mulig tilpasset markedet.

– Vi skulle veldig gjerne tatt inn varer som er sunnere, men vi er nødt til å gå etter det folket ønsker, sier Ersvik.