Rennebufirmaet Rennebu-bjelken kunne presentere en aldri så liten nyhet da de inviterte til demonstrasjon av den nye, mobile skogbrua som nå er klar for et stadig voksende marked.

Nyvinningen skal kunne hjelpe entreprenører og skogeiere når miljøkravene for ferdsel i skogen gjør det ulovlig å kjøre tunge lastebærere gjennom bekker og elver.

Vanligvis tar det rundt én og halv time å bygge opp en bru av tømmer inne i skogen. Det går med cirka 20 kubikk med tømmer, og tømmeret er knapt brukendes til flis etter at 40 tonn tunge lastebærere har gjort over brua.

Sparer tid og tømmer

Skogsbrua fra Rennebu-bjelken tar med litt øvelse rundt 20 minutter å legge ut, den kan brukes igjen og igjen, og det går med lite tømmer til å bygge opp av- og påkjørselen til brua.

Rennebu-bjelken har til nå først og fremst produsert såkalte tannbjelker, forspente bærebjelker, til bruk i byggeindustrien.

Etter initiativ fra entreprenør Jostein Aas og skogbrukssjefen Ståle Solem i Rennebu satte selskapet i gang arbeidet med å utvikle en mobil skogsbru. Etter nøysommelig planlegging, testing og produksjon kunne Rennebu-bjelken presentere nyheten for en stor gjeng svært interesserte fagfolk.

Stor interesse

Produksjonsleder Torleif Bøe i Rennebu-bjelken kunne glede seg over stort oppmøte fra både fylkesmannen i Sør-Trøndelag, Allskog, skogsplanleggeren i Nord-Trøndelag, samt flere entreprenører og skogdrivere som kom til skogsområdet ovenfor Voll i Rennebu.

- Nok prat, det er best å vise hva brua er god for, fortalte Bøe, og lastebærersjøfør Henrik Krovoll la ut brua fra lasteplan og til ferdig klar til kjøring over brua på cirka 20 minutter, mens Arnt Heggvold med sin lastebærer og 40 tonn med tømmer kjørte over brua umiddelbart etter at den var lagt på plass.

Kent Flatsetøy, daglig leder i Rennebu-bjelken, forteller at det har vært svært stor interesse for produktet, noe som det store oppmøtet av fagfolk i skogholtet på Voll var et tydelig bevis for.

Den mobile brua kan også gjøres permanent, og den leveres i forskjellig lengde og bredde. Prisen ligger på cirka 150–200.000 kroner alt etter hva kunden er på jakt etter, og holdbarheten og styrken på trebrua konkurrerer med det meste innen tilsvarende produkter laget i andre materialer.

Andre land er kommet mye lengre enn Norge når det gjelder tilsvarende miljøkrav innen skogbruket; lastebærerne kjør stor skade på miljøet, bekker blir både tilsølt og kan også skifte leie etter at en stor og tung skogsmaskin har kjørt gjennom den.

Nå kan det altså se ut som om at rennebufirmaet har funnet enn nisje i et marked som har oppstått som resultatet av strengere miljøkrav.

tore.aasheim@opdalingen.no

970 80 400