En rekke kommuner i Midt-Norge med nesten 40.000 mennesker var berørt av strømbruddet. Det tok om lag en time før forsyningen var gjenopprettet for alle, mens enkelte fikk strømmen tilbake etter om lag 15 minutter.

Både Rennebu og Oppdal var berørt av strømbruddet, men fikk strømmen tilbake etter rundt 30 minutter.

Klokken 18:29 falt alle 132 kV-ledningene fra Orkdal transformatorstasjon ut som følge av feil i stasjonen, og i overkant av 200 Megawatt produksjon mistet også for en periode muligheten til å levere kraft ut på nettet.

Skyldtes en uvanlig feil

- Det er uvanlig at et strømbrudd omfatter så mange, sier kommunikasjonsrådgiver Tore Wuttudal i TrønderEnergi til Opdalingen.

- Samtidig fikk vi se at våre beredskapsplaner fungerte godt.

Wuttudal forteller at det var rimelig hektisk både hos Statnett, TrønderEnergi og de ulike e-verkene da strømnettet falt ut.

- Strøm er en kritisk infrastruktur, så dette er noe vi alle er rigget og drillet på, forteller han, og legger til at det er et stort apparat som settes i sving når slikt skjer.

Wuttudal forteller at feilen som førte til det omfattende strømbruddet lå hos Statnett.

I følge Statnett hadde strømbruddet sammenheng med havari på to kabelmuffer, det vil si overgangen mellom kabel og "blank" linje, til 132 kV-ledningen Orkdal-Snillfjord.

- Feilen som forårsaket strømbruddet er fortsatt ikke reparert, og årsaken til at kabelmuffene havarerte er så vidt jeg forstår fortsatt ikke kjent, forteller Wuttudal.

Alternative forsyningslinjer

Han forteller at det er et omfattende arbeid som må gjøres ved slikt strømutfall.

- I grove trekk må først Statnett ha på plass sine omkoblinger, så må TrønderEnergi ha sitt på plass før de enkelte everk kan koble seg inn på nettet igjen.

- Lokalt kan også små områder omkobles og forsynes raskt, men for de store områdene er vi avhengige av at Statnett har sitt nett oppe.

- Grunnen til at vi får på plass strømmen såpass raskt til tross for at feilen som forårsaken strømbruddet ikke er reparert er at vi har et nett av alternative forsyningslinjer, selv om disse linjene er i bruk hele tiden, forteller Wuttudal.

Han forklarer at det er en stor fordel at dette strømbruddet skjedde på en sommerdag, og at det nok hadde blitt større utfordringer dersom det hadde skjedd en vinterdag med 30 minusgrader.

- Men det er vel slik at alle strømbrudd er ugunstig i utgangspunktet, uansett når de skjer, avslutter Wuttudal.

Voldsom telefonstorm

Driftssjef Leif Sletvold ved Oppdal E-verk sto selv i garasjen da det ble mørkst sist fredag.

- Jeg fikk ingen driftsmelding på telefon slik vi får når det oppstår feil på vårt nett, så da forsto jeg med en gang at feilen lå på innmatinga til Oppdal, forteller Sletvold.

Sletvold forteller at e-verket alltid har to mann på vakt; en ansvarshavende og en montør.

- I tillegg meldte flere ansatte seg, slik at vi var flere som kunne ta i mot telefoner.

Han forteller at det ikke var mulig å komme gjennom i telefon til TrønderEnergi, så det var vanskelig å finne ut hva som hadde skjedd.

- Vi fikk en voldsom telefonstorm, og hadde mer enn nok å gjøre med å besvare telefoner.

- Etter hvert fikk vi lagt informasjon på facebook og på vår hjemmeside, forteller Sletvold.

Sletvold forteller at e-verket også har mulighet til å sende ut SMS til sine 6000 kunder, men at det ikke ble gjort denne gang.

- Det er veldig sjeldent med et så stort bortfall av strøm, og slikt komponenthavari som skjedde fredag er ikke hverdagskost, forteller Sletvold, som føler seg trygg på at både Statnett og TrønderEnergi gjennomgår hendelsen med tanke på å unngå at tilsvarende skjer igjen.