Mandag denne uken møttes «Bygg Vei» til dialogmøte med Nye Veier AS, som har fått ansvaret med å bygge ut ny E6 mellom Ulsberg og Melhus.

–Det viktigste temaet på møtet har vært Nye Veiers krav om justering av planløsningene i Rennebu, Midtre Gauldal og Melhus, forteller ordfører Kirsti Welander på vei hjem fra møtet.

I Rennebu ønsker Nye Veier å legge traseen på østsiden gjennom Rennebu, med 4-felts motorvei og med fartsgrense 110 km/t fra Vindåsliene til Ulsberg. Det statlige utbyggingsselskapet har også et noe annet mandat å forholde seg til enn Statens vegvesen. De skal bygge mest mulig vei, og spare 20 prosent av kostnadene.

De mest kostnadskrevende elementene ved veiutbygging, er bygging av bruer og tunneler. Ved å legge traseen på østsiden av Berkåk, blir strekningen også omtrent 400 meter kortere enn det eksisterende reguleringsplaner sier, og som ble vedtatt i kommunestyret så sent som i 2016.

–I tillegg ønsker Nye Veier blant annet å redusere antall kryss i Midtre Gauldal og Melhus for å få ned kostnadene, forteller Welander.

Oppdal berøres ikke direkte av disse endringene, men innrømmer at de kommunene som berøres har fått noen utfordringer.

–Det vil nok kunne bli noen konflikter, men jeg opplever at mine ordførerkolleger er innstilt på å bruke tiden godt med å involvere innbyggerne og berørte parter for å gjøre gode vedtak.

–Målsettingen fra Nye Veier AS er fortsatt å starte opp i 2020 – 2021, med ferdigstillelse i 2027 – 2028, avslutter Welander.