Silje Kristin Granum har de siste årene jobbet på prosjekt for Nasjonalparken Næringshage, med blant annet Talentverket. Nå tar hun sats og hopper i det som selvstendig næringsdrivende, som rådgiver innen markedsføring og profilering.

- Egentlig skal jeg jobbe med det som jeg gjorde da jeg flyttet til Rennebu, men markedet og næringslivet var kanskje ikke så klar for denne type tjeneste da som nå, forteller Granum.

Som selvlært grafiker med bakgrunn fra reklamebyråer i Trondheim og Oslo, og en snartur innom studiet for medievitenskap, har hun opparbeidet seg verdifull arbeidserfaring og et stort kontaktnett.

- Hva går den nye jobben din egentlig ut på? Skal du fortelle bedrifter hvordan de skal bruke penger på markedsføring?

- Ja, jeg skal ikke være den som konkret lager annonsene eller hjemmesidene, men jeg skal gi råd til bedriftene om hva som fungerer når det gjelder markedsføring og annonsering og hvilke leverandører som finnes der ute. Målet er at bedriftene skal få igjen mer for hver annonsekrone.

- Så du blir en konkurrent for bedrifter som for eksempel lager hjemmesider og tilbyr markedsføring lokalt i dag?

- Nei, jeg skal hjelpe bedriftene til å finne fram til de leverandørene som gir mest igjen for pengene, og det kan like godt være lokale bedrifter som leverandører som sitter i Trondheim eller Oslo, forklarer Granum.

Det er ikke mange dagene siden hun offisielt startet opp sin egen bedrift, men hun har allerede fått Trondheim kommune og Kvikne Rennebu Kraftlag som kunder. Hun har også innledet et samarbeid med dataselskapet Visbook som hun betegner som "spennende".

I tillegg har hun flere kunder som av konkurransehensyn ikke ønsker å skilte med at de bruker en rådgiver innen markedsføring, det signaliserer ovenfor konkurrenter at "noe er på gang".

Fra sin tid med ansvar for Talentverket mener Granum at næringslivet i Oppdal og Rennebu både tør og vil satse profesjonelt på profilering og markedsføring i framtiden.

- Kompetansen når det gjelder bestilling av markedsføring og hva man ønsker å oppnå er blitt veldig bra i vår distrikt, men det er fortsatt noe igjen når det gjelder effektivisering og gjennomføring av markedstiltakene, mener Granum.

"Folkesnakk", som er navnet på Granums selskap, er ment å ta på seg alt fra bittesmå oppdrag til større prosjekter. Rent geografisk ønsker ikke Granum å begrense seg til Oppdal og Rennebu.

- Nei, jeg ønsker å jobbe for prosjekter både i regionen og ellers i landet, men jeg ønsker å gjøre det med utgangspunkt i Oppdal, forklarer hun.

- Hvordan er drømmekunden?

- Det er en bedrift som er nysgjerrig på hva som finnes der ute, som er åpen for endringer og som er interessert i å utvikle seg for å oppnå bedre resultat.

- Og hva er kjennetegnet på en god rådgiver for en slik bedrift?

- Som rådgiver må du genuint bry deg om kunden, du må virkelig ønske at bedriften skal gjøre det bra, og så må man hele tiden ha lyst til å lære noe nytt, forteller Granum.