Ser du en 2006 modell Ford Mustang Shelby GT-H, trenger du ikke å spekulere på om hvem det er som sitter bak rattet. Erik Myrmo på Hoelsjåren i Rennebu er nemlig landets eneste eier av kraftpluggen, ja, han er en av få i verden som kan titulere seg som eier av vidunderet.

– Denne har produksjonsnummer 135 av 500, noe som altså betyr at av akkurat denne årsmodellen ble det laget kun 500 eksemplarer, forteller han til Opdalingen.

Ford, Ford og Ford

På gårdstunet har Shelbyen selskap av en Ford 5W Coupe, samt en klassiske Mustang Fastback, -70 modell. At de tre bilene alle er produsert av Ford, er ingen tilfeldighet.

– Interessen startet for lenge siden, og jeg har alltid vært fasinert av amerikanske biler, og da spesielt Ford Mustang. Det er selvsagt helt tullete, men det finnes visstnok verken piller eller annen medisin mot dette, sier Erik og ler godt.

Alle de tre doningene er som dere skjønner nokså spesielle, og det er ikke fritt for at man på tross av middels interesse for biler, blir en smule misunnelig på eieren. Det er i hvert fall på sin plass å presentere dem nærmere, og da gjør vi det like godt i kronologisk rekkefølge.

Ulv i fåreklær

Førkrigsmodellen 5W Coupe er en hot rod. Hot rod er en type som etter sigende stammer fra fasinasjonen amerikanske soldater fikk av europeiske sportsbiler, og er definert som ombygde biler fra 1948 eller eldre. Myrmos eksempel er selvsagt helt strøken, oransje i fargen og ser forholdsvis ufarlig ut. Men under panseret slumrer 190 HK, noe som sørger for at den ikke akkurat er noen sinke i trafikken, om det skulle bli påkrevd.

– Den ble ombygd i Michigan i -74 og motoren har stått i en 72-modell Mustang. Det er en lett bil som går fort, sier Myrmo lett kryptisk.

190 hestekrefter er ikke noe man kimser av, men den blir likevel slått av den røde delikatessen som står ved siden av på tunet. Den røde Mustangen har 220 HK, og er designet helt etter Eriks hjerte.

– Jeg liker karosseriet spesielt godt, bare se på linjene, sier han og blir nesten grøtet i stemmen.

Enestående i Norge

Men altså; kompisene som står ved siden av vidunderet er ikke så verst for å si det sånn. Allikevel er en Mustang Shelby GT-H noe helt for seg selv. Den kan skilte med intet mindre enn 335 spreke hester under sitt polerte ytre, og bruker omtrent fem sekunder på å komme opp i 100 km/t. H'en står for øvrig for Hertz, det kjente bilutleiefirmaet. De benyttet eksklusivt denne modellen ved de største amerikanske flyplassene, og Eriks bil er en 40-års jubileumsmodell som i sin tid gikk i Seattle, og er som sagt den eneste av sitt slag her til lands.

– I 1966 ble det produsert 1000 eksemplarer, og i 2006, 40 år senere, 500 eksemplarer. Hertz gjorde bra med penger på modellen, for de kjøpte den for 28.500 dollar og solgte for 48.000. I mel lomtiden hadde den gått 700 milomtiden hadde den gått 700 miles som utleiebil, så de gjorde bra business, sier Erik.

Bilen som nå går i Rennebu ble registrert 14. juni i år, samme dag som eieren har bursdag. At nåværende eier gjorde "business" på handelen, vites ikke, men han røper såpass:

– Den beste gaven jeg har "fått", men også den dyreste, sier han.

Erik Myrmo har i sommer deltatt på en masse stevner rundt omkring. Fra Elverum i sør, via Molde og Frøya, og til Malvik i nord, treffes likesinnede med lidenskap for spesielle kjøretøy.

Og så kan man jo lure på hvordan doningen er blitt vudert av kritiske dommerøyne på utstillingene.

– Shelbyen har stilt til bedømming tre ganger, og er blitt premiert tre ganger, sier den stolte eier og plasserer bevisene forsiktig på det blanke panseret.

Tenkte vi det ikke.