Tidligere har bygningsmyndig-hetene i Oppdal godkjent at fortauet langs Aunevegen blir utvidet ved at dagens parkeringsløsning blir endret til langsgående parkering.

En løsning som også driftsutvalget i kommunen har sluttet seg til.

Det er vist til at langsgående parkering er en bedre løsning med tanke på trafikksikkerheten.

Universell utforming

En annen begrunnelse for langsgående parkering er at det vil frigjøre betraktelig mer areal til myke trafikanter mellom fasaden på Torgsentret og parkeringsplassene, der det er blitt målt fortausbredde helt ned i 70 centimeter på grunn av overheng på parkerte biler.

Kravet til universell utforming langs veggliv er 2,5 meter.

Ulempen med den nye løsningen er at antall parkeringsplasser blir redusert fra 17 til 7.

«Etter en samlet vurdering er fordelene klart større enn ulempene», skrev kommunens byggesaksbehandler Vegard Kiste i sin begrunnelse for godkjenning av tiltaket.

Nå kan rådgiver Dag Hopland Gorseth ved tekniske tjenester i Oppdal kommune bekrefte at det er inngått avtale med grunneiere og berørte ved Torgsentret, og at alt er klart for å gjennomføre tiltaket i høst.

Enighet om løsning

– Det er full enighet om løsningen, og alle er fornøyde, forteller Gorseth.

Han forteller at det har vært veldig greie forhandlinger, og at det nå vil bli en god og helhetlig løsning.

Eiendommen som kommunen berører består av 17 seksjoner.

–Nå blir det et skikkelig fortau langs Torgsentret, og de berørte er fornøyd med at det blir en bedre adkomst til bygget, sier han.

Når kommunen nå endrer parkeringsløsning, ønsker representantene for grunneierne at det samtidig med kommunens prosjekt blir utført en helhetlig asfaltering helt inn til bygget, blant annet for å sikre bedre avrenningsforhold fra fortauet.

Det er firma Veidekke som har fått jobben med å omlegge parkeringen og bygge nytt fortau.