Kristian Pedersen på Intersport Oppdal vant Serviceprisen 2017 etter en avstemming blant Opdalingens lesere i Oppdal og Rennebu.

Seieren ble annonsert på God Morgen Trøndelag på NRK P1 fredag morgen.

Kristian fikk ikke med seg selv offentliggjøringen på direkten, men en kollega sendte han et opptak av programmet litt senere på dagen.

- Jeg har det kjempetrivelig på jobb, det er et godt samhold på arbeidsplassen og med god stemning er det lett å yte god service, forteller Kristian til Opdalingen.

Når vi stikker innom jobben til Kristian litt ut på dagen, er det allerede mange som har vært innom og gratulert prisvinneren, og på matrommet står en stor blomsterbukett fra ledelsen på Aunasenteret.

God service er god PR, ikke bare for vinneren og hans arbeidsplass, men også for de som holder til i samme forretningsfellesskap.

Kristian innrømmer at han har hatt en mistanke om at arbeidskollegaene har hatt en liten kampanje på gang. Det er nok mange som er blitt oppfordret til å stemme på den serviceinnstilte karen på Intersport i løpet av høsten.

Kristian har rukket å bli 30 år og han har jobbet på Intersport siden 2006. Han har også jobbet i barnehage og på Rema 1000; så man kan trygt si at han har hatt jobber som krever både tålmodighet og serviceinnstilling.

- Joda, noen kunder krever nok litt mer enn andre, men jeg ser på det som en utfordring, forteller Kristian.

Noen ganger er kunder som ikke har så mye kunnskap om produktene de skal kjøpe kjempeglade for at Kristian kan hjelpe dem, andre kunder har særdeles mye detaljkunnskap og vet mer enn den som jobber i butikken. Kristian forteller at han trives med å jobbe med alle typer kunder.

- Ingen dager er like, og det synes jeg er spennende, forklarer han og forteller at han nok har mest kunnskap om sko og ski-utvalget i butikken.

- Men her på Intersport Oppdal har vi ingen egne avdelinger, så vi må liksom vite litt om alt når kundene spør.

Årets prisvinner mener at servicenivået i regionen jevnt over er god.

- Det kan vel hende at der den er god så er den skikkelig god, og der den ikke er så bra, ja, da er det kanskje en del som kan forbedres, kommenterer han diplomatisk.

Kristian forteller at det satses mye på service og kundebehandling på hans arbeidsplass, med stadig kursing, oppfølging og personalmøter.

Når vi spør han om et stalltips til andre som driver innen servicenæringen så har han et råd til ledere rundt om i de forskjellige bedriftene.

- Bruk tid på de ansatte. Ikke bare mens de er på jobb, men også utenfor arbeidstida. Finn på noe sosialt sammen, reis bort, delta på kurs og ha det trivelig også utenfor jobben. Det er både lærerikt og gir sterke bånd til bedriften. Dette vil også føre til at de ansatte trives på jobb og yter enda bedre service, mener Kristian Pedersen som altså er vinner av Opdalingens Servicepris 2017.