- Elevene drar selv lasset i integreringen

9.trinn på Rennebu barne- og ungdomsskole tar ansvar for å integrere sin nye medelev fra Syria.
Nyheter

En familie fra Syria flyttet nylig til Rennebu. Et av barna i familien heter Mansour Shokraan og han startet denne uken på 9. trinn på Rennebu barne- og ungdomsskole. Med ingen norskkunnskaper er elevene svært ivrige med å lære sin nye klassekamerat norsk.

I en dobbelttime i norsk kom ungdommen selv opp med ideen om å henge opp lapper med navn på alle tingene i klasserommet. Kontaktlærer Anne Marit Gunnes syntes det var et godt forslag.

- Dette er ikke noe nytt. Mange klasser gjør dette når de får en elev med et annet språk. Men det er veldig positivt at elevene ønsker å lære gutten norsk så fort som mulig, sier Gunnes til Opdalingen.

I forbindelse med mottakelsen av Shokraan, diskuterte klassen hva de kunne gjøre mer for å ta han imot på best mulig måte. Innflytteren fikk også en omvisningsrunde på skolen.

- Vi er så heldige å ha to andre elever i klassen som snakker arabisk, så sammen viste de han rundt på skolen. Toalettet var et av de første stedene han fikk se, forteller Gunnes.

Det norske alfabetet er også hengt opp på den ene veggen med arabiske tegn på hver bokstav. I tillegg har Shokraan fått noen å sitte sammen med i kantinen i matpausen.

Elevene har også foreslått å henge opp navn på ukedagene, månedene og årstidene.

- Det er elevene selv som drar lasset når det gjelder integrering. Dette er nok en godfølelse for både elevene og den nye gutten. Integrering starter ofte med at man hjelper hverandre, sier Gunnes.

Se bildeserie øverst i artikkelen!