Alle avdelinger i hjemmetjenesten i Oppdal kommune har i høst kartlagt og tatt en risikovurdering ved arbeidssituasjoner som kan medføre at arbeidstakere blir utsatt for vold og trusler.

– Jeg sendte inn planene til Arbeidstilsynet tirsdag denne uken, så nå er alt på plass. Planene har alltid vært der, men risikoanalysen har ikke vært tilstrekkelig nok, sier enhetsleder Lill Wangberg i hjemmetjenesten til Opdalingen.

Wangberg forteller at det kun er meldt inn to avvik på vold i hjemmetjenesten i løpet av det inneværende året. Dette går på klyping og det å bli tatt tak i.

– De som jobber alene ute vet aldri hva de møter. Det er viktig å kartlegge alle situasjoner. Vi må tenke i verste fall. Det er det risikoanalysen går ut på. Men heldigvis jobber vi i kjente hjem og kjenner godt til brukerne, sier enhetslederen.

– Snakker med brukerne om uønsket adferd

I hjemmesykepleien kan avdelingsleder Lene Sletvold fortelle mer om hva som kan møte de ansatte når de er hjemme hos brukerne.

– Det er klart at alenearbeid medfører en større risiko for å komme borti uheldige situasjoner. Men vi har gjort flere gode tiltak og har derfor få avvik, sier Sletvold til Opdalingen.

Ifølge avdelingslederen har de ikke fått tilbakemeldinger fra ansatte om vold. Men det er derimot blitt meldt inn avvik på verbal trakassering, uønsket seksuell tilnærming som beføling og kommentarer av seksuell art.

– I de tilfeller hvor dette har oppstått, er vi ute og snakker med brukerne om at dette er uakseptable adferd, sier Sletvold.

– Hvis vi har mistanke om uønsket adferd sender vi ut to personer, for å trygge de ansatte, fortsetter hun.

Sletvold forteller at det gjøres mye forebyggende arbeid for å hindre at ansatte skal oppleve uhyggelige ting på jobb.

– Når noen søker om tjenesten blir det utført et kartleggingsbesøk for å avklare hjelpebehov og gjøre oss kjent med brukerne. Hjemmesykepleien har også startet med arbeidstøy, så nå er alle uniformerte, sier enhetslederen.

Viktig med godtforebyggende arbeid

Veronica Pedersen er HMS-rådgiver og bedriftssykepleier ved Driv HMS Bedriftshelsetjeneste. Hun har hjulpet hjemmetjenesten i arbeidet med å kartlegge risikoen for å bli utsatt for vold og trusler på arbeidsplassen.

– De har gjort et stort og viktig arbeid. Man kan ikke fjerne all risiko for at det skjer, men det å ha økt fokus på forebyggende arbeid kan få ned hyppigheten og konsekvensene når folk blir utsatt for det, sier Pedersen til Opdalingen.

200.000 arbeidstakere i Norge blir årlig utsatt for vold og trusler. Ifølge Arbeidstilsynet har noen bransjer høyere risiko for vold og trusler enn andre. Bransjene med størst risiko er helse- og sosialtjenester, undervisning, offentlig administrasjon som forsvar, politi og kriminalomsorg, forretningsmessig tjenesteyting som renhold og vakttjenester, overnatting og servering og transport.

– Unge jenter blir hyppigst utsatt. Det er ikke bare de som føler det, men de blir faktisk det. Så er naturligvis noen mennesker mer sårbare enn andre. Det er forskjell på å være 17 år og nyutdannet eller 45 år med et langt yrkesliv bak seg, forklarer Pedersen, som har jobbet i bedriftshelsetjenesten i åtte år.

– Har blitt ufør av vold og trusler

Pedersen mener det viktigste man kan gjøre for å forebygge er å sette seg ned og snakke med de ansatte om hva man kan møte.

– De ansatte vet hvor skoen trykker og det er derfor viktig å involvere dem. Det finnes mennesker som er blitt ufør på grunn av vold og trusler på jobb. Det kan medføre store konsekvenser for den enkelte som blir rammet. Bare det å bli redd kan gjøre noe med innstillingen til å gå på arbeid, forteller hun.

Enhetsleder Lill Wangberg i hjemmetjenesten i Oppdal kommune forteller at de gjør alt de kan for å redusere risikoen for at ansatte blir utsatt for vold og trusler. Foto: Privat