En kvinnelig ansatt i en bedrift i vårt distrikt, forteller at hun det siste året har følt seg mobbet på arbeidsplassen.

For «Eva» er det å gå til media siste utvei og hun forteller at hun flere ganger har prøvd å ta opp arbeidssituasjonen med ledelsen, men føler at hun ikke blir hørt.

– Dette er siste utvei. Jeg synes det har vært tøft å skulle gå til media med dette, men alt jeg ønsker er å finne en løsning på problemet, betror hun til Opdalingen.

«Eva» har også prøvd og tatt opp problemet med offentlige instanser, men har heller ikke her blitt hørt.

– Det er veldig tungt

Det hele startet med en personlig uoverensstemmelse mellom «Eva» og en av hennes medarbeidere. Hun forteller at hun kommer godt overens med sine øvrige kollegaer.

– Når det kommer til jobben som skal gjøres, så får jeg skylden dersom ting ikke går som planlagt. Jeg føler meg ofte utestengt av ledelsen og min kollega. Jeg får ikke de beskjedene som trengs for at jeg skal gjøre jobben min.

Jeg har gjentatte ganger konfrontert sjefen med dette, og prøvd og funnet en løsning på problemet, men mine henvendelser blir ikke tatt alvorlig, sier hun.

«Eva» forteller at på grunn av at hun blir holdt utenfor i jobbsammenheng, så kan det i verste fall skje at hun havner i konflikt med bedriftens kunder.

– Hvordan takler du hverdagen på jobb?

– Det er veldig tungt. Når jeg kommer hjem om dagene er jeg helt tappet for energi. Jeg får hele tiden små stikk og kommentarer fra de det gjelder. Det føles ut som om jeg konstant går på eggeskall, det er ikke artig i det hele tatt, forteller «Eva».

– Truet til taushet

Etter at det ble kjent for bedriften at media var på saken, har «Eva», ifølge henne selv, forsøkt truet til taushet.

– Ledelsen ble slett ikke blid over at jeg hadde snakket med Opdalingen. I ettertid har jeg blitt kalt inn til et møte der jeg fikk en kraftig skjennepreken. Jeg følte meg behandlet som et lite barn og de la all skyld over på meg og at det var jeg som var problemet. Jeg prøvde forgjeves å påpeke de opplevelsene og situasjonen som har skjedd tidligere, men de ville ikke høre på meg, sier hun.

«Eva» forteller at ledelsen sa at hennes oppførsel kom til å bli rapportert, og det vil igjen skape problemer for henne senere.

– Dersom jeg skal søke på ny jobb i framtiden, så kan dette være negativt for meg, sier hun.

– Hva er det du ønsker nå?

– De må rett og slett stå til ansvar for det de har gjort. Dette har pågått over tid og har vært veldig vanskelig. Alt jeg ønsker er å få ordnet opp i situasjonen og at jeg får en unnskyldning, sier hun og ser på oss med et innbitt blikk.

– Jeg har jobbet i bedriften i ganske mange år, og jeg trives egentlig veldig godt. Men om dette problemet ikke løses, så har jeg vært inne på tanken å skaffe meg en annen jobb. Men det er noe i utgangspunktet jeg ikke ønsker, forteller hun.

– Vi har rutiner for åforebygge mobbing

Opdalingen har vært i kontakt med bedriftens ledelse, og fordi «Eva» er anonymisert, er også hennes sjef sitert uten å være navngitt.

Vedkommende leder uttaler at mobbing er fullstendig uakseptabelt.

– Hos oss har vi rutiner for å forebygge mobbing. Vi har jevnlige personalmøter der vi tar opp temaet. Vi gjør våre ansatte oppmerksom på at vi har klagerutiner internt i bedriften og vi forteller at de for all del skal gi beskjed om det er noe de er misfornøyd med, forteller daglig leder til Opdalingen.

«Evas» overordnede beskriver miljøet i bedriften som ganske bra og at det er god stemning og godt humør i bedriften.

Daglig leder er kjent med den betente situasjonen der «Eva» er involvert, men forteller at det ikke har kommet noen til daglig leder og uttrykt direkte at det foregår mobbing.

– «Eva» forteller at hun ved flere anledninger har prøvd å snakke med dere for å få en løsning på situasjonen. Hva har dere gjort med det?

– Den situasjonen du legger fram er helt ny for meg. Jeg vet det har vært en god del samtaler mellom partene og en mellomleder, men ikke at det er mobbing, sier han.

– Hva har dere å si til uttalelsen om at dere skal ha truet «Eva» til taushet?

– Dette er en sak som består av flere parter og vi ber derfor om forståelse for at vi som arbeidsgiver ikke kan gå inn å kommentere detaljer av innholdet i saken. Vi kan informere om at bedriften har rutiner som det informeres om jevnlig i forhold til varsling og klageprosedyrer. Videre at terskelen er svært lav for å kalle inn personene det gjelder til møte hvis det skulle oppstå en uønsket adferd blant personalet.

Dette følges opp med oppfølgingssamtaler så lenge det er behov for dette og eventuelt i dialog med ekstern fagkompetanse hvis det trengs. Alle samtaler blir loggført. Denne instruksen er fulgt for denne saken som det henvises til her, sier daglig leder.

– Hvordan tar dere tak i saken om noen i bedriften sier at de ikke har det bra?

– Om vi hadde hatt sånne saker på bordet, så hadde vi tatt grep med en gang og tatt kontakt med personene det gjelder og prøvd og løst situasjonen gjennom samtaler, uttaler daglig leder.

Etter at Opdalingen tok opp saken har bedriftens styre blitt orientert. I etterkant av denne orienteringen er Opdalingen blitt kontaktet med en oppfordring til å «glemme saken». Dette er en oppfordring vi har valgt å ikke følge.

Skriv gjerne dine tanker rundt dette temaet i kommentarfeltet. Vi oppfordrer til en redelig debatt.