Ordfører Kirsti Welander avslørte at det hadde blitt noen skrammer på diverse biler oppgjennom årene, så det kunne sees hennes bidrag til å holde bilbransjen på Oppdal i stadig arbeid.

Hun understreket likevel at nå sist var det ikke hun som hadde forårsaket skrammene, - men uansett er det jo greit med folk på verkstedet som vet hva de holder på med, fortalte hun.

Ordføreren var tilstede på ny-åpningen av Toyota Bilia Oppdal som har fått seg en kraftig ansiktsløftning for å imøtekomme sentrale krav fra konsernet til utforming av salgslokalene.

Oppussingen har hatt en ramme på én million kroner, men med en økning i salget på over 12 prosent og en markedsandel i Oppdal på nesten 40 prosent, så har salgssjef Ivar Solli har god grunn til å smile for tiden, og da er det kanskje greit med en oppussing?

Denne uken takker for øvrig en ekte «grand old man» for seg, bilselger Knut Husby trer inn i pensjonistenes rekker, men nytt blod er allerede på plass. Hilde Storli har vært i jobben i et par uker allerede, og skal ifølge salgssjefen selv, være godt i gang med kundebehandling og ikke så alt for langt unna sitt første salg.

Gjengen på Toyota Bilia Oppdal har flere grunner til å være i godt humør for tiden. Av over 80 forretninger over hele landet så ligger forretningen på Oppdal an til å bli best i klassen hva kundebehandling gjelder, både for nybiler og bruktbiler. Dette til tross for at butikken er den minste i konsernet.

- Det er ennå noen dager til 1. januar, men så langt ser det veldig bra ut, forteller en spent salgssjef, som sammen med resten av de 20 ansatte altså ligger an til å vinne begge klassene.

Solli understreket at det er først og fremst kundene som skal ha æren for at det går så bra for bilforretningen for tiden, og det skader jo heller ikke å få en E6-rundkjøring nesten inn på gårdsplassen.

Bilselger Storli forteller at det rett som det er kommer innom både hytteturister og pendlere som kjører forbi bilforretningen og bensinstasjonen, og som tar både bruktbiler og nybiler i nærmere øyesyn.

Det er nemlig slik at mens bilkjøpere før i tiden var innom i snitt fire ganger før de kjøpte bil, så er dette tallet nå nede på 1,3 ganger. De aller fleste bruker internett og sjekker tilbud og priser, velger seg modell, farge og ekstrautstyr, henter ut en ordrekode og kommer til butikken med ferdig bestilling, kunne Ivar Solli fortelle de frammøtte kundene.