Populært med moskus-selfier for potensielle turister

Oppdal markedsfører seg på stor reiselivsmesse i Nederland
Nyheter

Denne uka vil rundt 125 000 nederlendere planlegge sin ferie for 2018 på feriemessa Vakantiebeurs i Utrecht, Nederland. 

Norge, Trøndelag og Oppdal er meget godt representert på messa og vil til sommeren helt sikkert få besøk av mange som har vært på messa.

For sommerturismen i Oppdal er og har nederlandske bilturister vært den største og viktigste gruppen av sommerbesøkende omsetningsmessig. 

Ut fra gjennomsnittlig forbruk bruker en bilturist 1850 kroner pr døgn. Cirka 25 prosent av dette brukes på innkvartering og cirka 50 prosent på mat og handel og til slutt cirka 25 prosent på transport og opplevelser. 

Bare på Granmo Camping hadde man på hyttene i juli i 2017 1800 nederlandske gjestedøgn. Disse hyttedøgnene alene tilførte Oppdal bare denne ene måneden en omsetning på cirka 3,3 millioner kroner, i tillegg kom det omsetning fra hotell, bobil og camping, forteller Johan Schønheyder til Opdalingen. Han er på messa for 26. gang!

En publikumsmagnet og attraksjon på messa er oppdalsmoskusen som er et populært motiv for selfies.

Bilder og informasjon om moskussafari er også strategisk plassert i kataloger og på veggstands hos nederlandske turoperatører.

Variert tilbud fra Trøndelag

Trøndelag Reiseliv melder i en egen pressemelding at det er en stor trøndersk delegasjon på Nederlands største reiselivsmesse

En trøndersk delegasjon er fra 09. - 14. januar på plass i Utrecht i Nederland, for å delta på reiselivsmessa Vakantiebeurs. Messa er Nederlands største reiselivsmesse, og med blant annet en utstoppet moskus fra Oppdal skal flere nederlendere lokkes til Trøndelag, skriver Trøndelag Reiseliv.

Aktørene som deltar kan by på mange spennende opplevelser i Trøndelag. Blant deltakerne finner vi Visit Innherred, Kystriksveien Reiseliv, flere aktører fra Oppdal, blant annet Visit Oppdal, Oppdal Safari, Granmo Camping, Oppdal Gjestetun Hotell og Bjerkeløkkja. Johan F. Schønheyder fra Oppdal Safari deltar for 26. gang og kan fortelle om økt etterspørsel av naturopplevelser i Oppdal.

Pilegrimsvandringer blir stadig mer populære, og flere turoperatører etterspør opplevelser tilknyttet de ulike pilegrimsledene.

Frode Lindberg fra Kystriksveien Reiseliv har blant annet opprettet dialog med en ny spennende turoperatør som etterspurte unike opplevelser og overnattingssteder langs Namdalskysten. De hadde allerede sett seg ut Leka, Norges geologiske nasjonalmonument.

Største forbrukermesse innen reiseliv

Vakantiebeurs i Utrecht er Nederlands største forbruker- og bransjemesse for turisme, og blir arrangert for 48. gang i 2018. Flere av de som besøker messen har vært i Norge tidligere.

Vakantiebeurs er derfor en god påvirkningskanal for å selge inn Trøndelag til nederlendernes neste norgesferie. Gjennom deltakelse på Vakantiebeurs oppretter og pleier utstillerne verdifulle bransje- og pressekontakter, i tillegg til å oppdatere seg på trender og markeder.

En stor del av nederlenderne som legger ferien sin til Norge er i alderen 50+, og ikke like aktive på internett som sine jevnaldrende i Norge. Derfor bruker mange fortsatt turoperatører og reisebyråer for å bestille sin Norgesferie.

Trøndelag og Norge er midt i blinken for utenlandske gjester. Regionen er fortsatt ukjent, men har utviklet mange unike og autentiske opplevelser, og er litt «off the beaten track» som oppleves som noe positivt, kan Trøndelag Reiseliv fortelle i sin pressemelding.