Mellom 60 og 70 personer møtte opp da Rennebu EnSpire skole AS onsdag kveld arrangerte informasjonsmøte om skoletilbudet og skoleåret 2018/2019. Flere relativt godt voksne, men så inneholdt da også møtet en informasjon om eiendomsselskapet Voll FlerbruksHus AS.

–Vi er overveldet over oppmøtet og det er veldig fint at så mange er interessert i det vi er i gang med, sier Heidi Reitås Sæther.

Den tidligere rektoren ved den nedlagte kommunale skolen på Voll, er i dag styremedlem i Rennebu EnSpire skole, og på møtet presenterte hun planene for oppstarten sammen med styreleder Anita Sjulsen-Hage.

–Det er akkurat ett år siden forrige informasjonsmøte. Da var dette en drøm, nå er drømmen blitt til virkelighet, sier Sjulsen-Hage.

Kriterier ved elevinntak

På møtet ble det informert om blant annet søknadsfrister, undervisningsopplegg, rombehov og antall elever ved den nye skolen. Foreldre som ønsker å søke plass til sine barn, får informasjon om skoleår og søknadsinformasjon senest 1. februar.

–15. mars er søknadsfristen både for elever og ansatte. Av hensyn til rombehov, tar vi inn maks 30 elever, og vi tar inn elever hele året dersom det er ledig plass. Etter søknadsfristen blir vedtak om opptak gjort, og foresatte har da to uker på å svare på vedtaket, sier Sjulsen-Hage.

I skolens vedtekter heter det at barn av familier som er medlem av Rennebu EnSpire forening har førsteprioritet ved opptak, dernest kommer barn av søsken ved skolen, barn av ansatte og styremedlemmer, barn i Voll skolekrets, barn fra andre skolekretser i Rennebu og til sist; dersom barn stiller likt på disse kriteriene, blir det foretatt loddtrekning.

Pedagogisk entreprenørskap

Det er mest sannsynlig at EnSpire skolen legger seg på samme skolerute som den kommunalt drevne skolen på Berkåk, i hvert fall første skoleår. Dette for ikke å skape eventuelle problemer for dem som for eksempel har barn på begge skolene. Det er også ideer om å opprette SFO tilbud på Voll, men dette blir etter foreldrenes behov.

–Men SFO blir det, fastslår skoleledelsen.

Undervisningen ved EnSpire skolen er i stor grad lagt opp som pedagogisk entreprenørskap. Dette er en metode for elevaktig undervisning og opplæring i et lærings fellesskap der eleven enten jobber alene eller i samarbeid med andre.

På møtet ble det stilt spørsmål om hva skolen kan tilby til elever som er mer teoretisk anlagt.

–Alle skal få tilpasset undervisning. Elever lærer på ulike måter og har ulike styrker og svakheter. Det er derfor viktig å utfordre begge deler, sier Rennebu EnSpire skole.

En ressurs

– Vi starter ikke skolen for at det skal ligge en skole på Voll, men for at det skal være en god skole og et reelt alternativ for dem som ønsker det. Vi både håper og tror at vi blir en ressurs for kommunen, sier Reitås Sæther.

- Hvilken skole blir så RennebuEnspire?

–I vår skole blir hver elev sett og forstått ut fra den de er, og dette er utgangspunktet for den enkeltes opplæring. Skolen tilpasser seg elevens behov, ikke omvendt, forklarer Reitås Sæther.