25. november er mange norske butikker og sentere klare for Black Friday. Arrangementet er den største salgsdagen i USA, og faller på dagen etter Thanksgiving, som er den fjerde torsdagen i november. Tradisjonen startet på 1960-tallet, og kom til Norge i 2009.

Også i Oppdal og Rennebu er det mange butikker som kaster seg på trenden, men hva som blir de gode tilbudene er det vanskelig å få ut av handelsfolket.

Konkurransen er hard, og for bevisste forbrukere gjelder det å følge med på tilbudsannonser og plakater i dagene som kommer.

Rekordhøy omsetning

Sandvika Storsenter er det kjøpesenteret i Norge med størst årlig omsetning. I fjor arrangerte senteret Black Friday for første gang.

− Vi merket at Black Friday hadde begynt å få fotfeste i Norge, og følte at hvis noen skulle ha eierskap til det, var det oss, forteller senterdirektør Kathrine Ingerø.

Stor suksess

Arrangementet ble en gigantsuksess: Senteret hadde en omsetning på 43 millioner kroner på salgsdagen, som er det høyeste i senterets historie. Det var nesten 60.000 kunder innom senteret denne dagen, noe som er betydelig mer enn normalt, og det var lange køer utenfor butikkene før dørene åpnet.

Også i år er det stor interesse for Black Friday på storsenteret, men Ingerø opplever at konkurransen om kundene har økt nå som stadig flere butikker og sentre kaster seg på salgsfenomenet. Hun mener salgene er en god anledning for folk til å få unna en del av julehandelen.

Impulsive kjøp

− Vi ser på dette som en god mulighet for folk til å kjøpe ting de trenger i perioden opp mot jul, og håper at folk ikke bare kjøper for å kjøpe. Det er selvfølgelig en fare for at mange kjøper ting de ikke trenger, men det er det alltid når man holder salg, også i andre salgsperioder som januar og om sommeren, sier Ingerø.

Nina Ronæs er lektor ved Handelshøyskolen BI. Hun mener at folk blir påvirket av store salg på ulike måter, men at man kan dele inn de som handler på arrangementer som Black Friday i to hovedkategorier: De første er folk som planlegger nøye hva de skal kjøpe på salgene, undersøker priser på forhånd og ser dette som en anledning til å kjøpe julegaver og ting de lenge har ønsket seg. Den andre gruppen er mer opptatt av opplevelsen.

− Folk søker opplevelser. Mange ser på arrangementer som Black Friday som en «happening», og er like opptatt av shopping-opplevelsen som det materielle ved å skaffe seg ting. I Norge pruter man ikke når man handler, men vi kan få en lignende følelse av å ha oppnådd noe når vi føler at vi har gjort en «god deal» på salg, forteller hun.

Derfor kjøper vi

Selv om noen i utgangspunktet er bedre forberedt enn andre, blir de fleste impulsive og styrt av følelser når man først er i butikken der salget holdes. Ronæs trekker frem motivasjoner som sosial status, å bli sett og å ta vare på seg selv som grunner til at vi shopper. De to første styres av et ønske om å virke vellykket overfor andre, det siste handler om tanken «dette fortjener jeg». Butikkene spiller gjerne på disse følelsene for å få forbrukerne til å handle.

− De fleste har en høyere terskel for å legge de to-tre første tingene i handlekurven. Men når den terskelen er brutt, blir det lettere og lettere for hver nye ting man legger til, forteller Ronæs. Under store salg mener hun derfor at det er lett å kjøpe mer enn man har planlagt.

Klimatrussel

Rasmus Hansson, stortingsrepresentant og talsperson for for Miljøpartiet De Grønne (MDG), er kritisk til hvordan Black Friday bidrar til bruk og kast-samfunnet.

− Black Friday er et eksempel på noe vi virkelig ikke trenger. Dette er et arrangement der handelsstanden lurer forbrukerne til å kjøpe mer enn de trenger, sier han og legger til: − For høyt forbruk er den egentlige grunnen til miljøproblemene i verden i dag. Vi bruker mer ressurser enn vi klarer å produsere.

Hansson mener ikke at løsningen er å forby arrangementer som Black Friday, men å gjøre det billigere å reparere og kjøpe ting brukt. På den måten vil produkter vare lengre, og det vil lønne seg å få ting reparert i stedet for å kjøpe noe nytt.

− I dag opplever mange at hvis skjermen på mobiltelefonen knuser, er det dyrere å reparere den enn å kjøpe ny telefon. Dette er absurd, og et bevisst valg fra mobilprodusentenes side, sier Hansson.

MDG mener at ved å kutte momsen på reperasjoner og gjenbruk, samt å sette krav for lengre levetid på produkter, vil folk kjøpe færre ting.

− Hvis man får til dette, vil salg som Black Friday forsvinne av seg selv, sier Hansson.

Stikkprøver som Opdalingen har foretatt tyder på at det er ingen fare - eller mulighet - for at Black Friday skal forsvinne i år.

Denne "nye" handledagen kan bety ekstra inntekter fram mot årsoppgjøret, samtig som det er en fin mulighet for en del butikker å tømme varelaget slik at de kan fylle opp med nye varer.

Hva tenker du?

Hva tenker du om en slik handeldag? Kommenter i feltet under artikkelen eller på vår Facebook-side!