Hvis alt går etter planen, igangsetter Nye Veier bygging av ny E6 mellom Melhus og Ulsberg i 2020/21, med ferdigstillelse innen utgangen av 2027.

Det kom frem under onsdagens åpne informasjonsmøte i Rennebuhallen, der en fullsatt kultursal ga uttrykk for at de likte planene som ble lagt frem.

Ordfører Ola Øie innledet møtet med å understreke hvor viktig god infrastruktur er, ikke minst med tanke på den økende trafikkmengden.

- Vi har et stort potensiale her i Rennebu med ny infrastruktur på plass. Hvis vi ser noen år tilbake, og kaster blikket 10-15 år frem i tid, ser vi en helt annen struktur, sa han og overlot ordet til Lars Bjørgård, utbyggingssjef i Nye Veier.

Bjørgård var sist i Rennebu i mai, og ønsket denne gang å orientere om mulighete for å legge E6 på østsiden helt frem til Ulsberg.

- Prosjektene prioriteres etter samfunnsnytten, og strekningen her har ligget langt nede på grunn av store investeringer og relativt liten trafikkmengde. Nye Veier vil legge frem nye porteføljeprioriteringer før jul, og det skal bli spennende å se hvor denne strekningen havner da, sier han.

Optimaliseringsprosess

Nye Veier jobber intensivt med å redusere kostnader og øke samfunnsnytten for porteføljen i hele Trøndelag. Heri ligger vurdering av antall kryss, redusering av bru- og tunnellengder og utforming av traseer.

I prosessen ligger også ønsket om økt hastighet til 110 km/t og firefelts veg.

- Dette er noe vi ønsker på hele strekningen med unntak av Vindåsliene - Skjærlitunnelen, noe som vil redusere reisetiden og øke trafikknytten, sier Bjørgård.

Ulsberg-Berkåk

I den nye planen for E6 gjennom Rennebu, foreslår Nye Veier å forenkle krysset på Ulsberg og bygge trearmet rundkjøring. Krysset Berkåk sør tas ut og kryss med tverrforbindelse ved Løklia tas ut. Sammen med flere andre tiltak på strekningen Ulsberg - Melhus, mener Nye Veier å spare betydelige summer, noe som vil være med på å fremskynde prosessen.

En lengre traseendring fra Ulsberg og forbi Berkåk, betyr blant annet følgende:

¤ Flytte veilinja fra vestsida til østsida av Buvatnet og gå nord-øst for Dovrebanen mot Ulsberg, en strekning på 16 kilometer.

¤ Ny E6 kan i stor grad bygges uten å måtte ta hensyn til eksisterende E6-trafikk, sparer både tunneler og bruer.

¤ Unngår strekning med svært sidebratt terreng mellom Ulsberg og Storpynten.

Fremdrift

Nye Veier ønsker ikke å sette kommuner "på vent", og vil derfor starte regulering av strekningen Ulsberg-Vindåsliene i Rennebu og Midtre Gauldal kommuner allerede i høst.

- Vi ønsker å starte en omreguleringsprosess med Rennebu kommune så raskt som mulig. Vegutbyggingsavtalen og bompengevedtaket skal behandles i Stortinget våren 2018, og klarer vi å redusere kostnadene med 20 prosent, klarer vi å å ferdigstille hele vår portefølje i 2027. Oppstart vil bli årsskiftet 2021/22, sier Bjørgård.

Planleggingsleder E6 Trøndelag for Nye Veier, Jan Olav Sivertsen, understreker at planene som nå foreligger, er en realitet.

- Innsparingene blir på 20 prosent og dette er ikke et pressmiddell til kommunen. Jeg understreker også at dette er foreløpige planer, men noe vi har stor tro på, og ønsker å gå videre med, sier han.

Sentrumsblink

Vil den nye traseen bli en realitet, treffer den Gammelstødalen skytterbane så og si rett i innertieren. Noen blir alltid berørt ved slike store prosjekt, men bortsett fra skytteranlegget til Rennebu og Innset Skytterlag, er det forbausende få som direkte rammes om den nye traseen skulle bli valgt.

- Vi jobber tett sammen med skytterlaget for å få på plass et nytt skytteranlegg, sier Bjørgård.

Leder i Rennebu skytterlag, Bjørn Inge Haugset, bekrefter at de er i dialog med utbyggerne.

- Vi har hatt et møte med Nye Veier i ettermiddag, og nå avhenger alt av hvor de lander med trasevalget. Blir det slik utkastet er i dag, treffer de blink i forhold til anlegget i Gammelstødalen. Da må vi enten gå litt lengre øst i Gammelstødalen, altså nærmest parallellforskyve dagens anlegg, eller vi må finne et helt annet sted. Det viktigste for oss er å opprettholde aktiviteten vår uten avbrudd. Samtidig er det mange som har lagt ned utallige dugnadstimer på anlegget, så følelsene spiller også inn, men vi ønsker så avgjort å være en konstruktiv part i prosessen, sier han.

Fremdrift

I den foreløpige fremdriften for prosjektet, heter det at planprogrammet for ny E6 skal være ferdig januar 2018, regulleringsplanen være klar til offentlig ettersyn i mai 218, mens vedtatt reguleringsplan skjer til høsten 2018.

Til slutt i møtet mellom Nye Veier og lokalbefolkningen, ble det åpnet for spørsmål fra salen. Det var ikke mange som tok ordet, og de som hadde en kommentar, var i stor grad positive til de nye planene. Stemningen var rett og slett gemyttlig.

- Dialogen med Rennebu kommune og de som er berørt er veldig god. Vi kommuniserer godt, bekrefter Lars Bjørgråd.

- Da forventer vi at ny E6 står ferdig i 2027, repliserer ordfører Ola Øie.