I onsdagens kommunestyremøte fikk representantene sentrumsplanen til endelig godkjenning. Rådmannens saksbehandler, Thorleif Jacobsen, anbefalte at det rettlinjede alternativet bør legges til grunn ved opparbeidelse av kvartalet.

Det framkom en rekke ulike forslag til vedtak, men flere av dem ble trukket. Det måtte både et gruppemøte og et gruppeledermøte til før man kom til enighet om et fellesforslag.

Venstres Trygve Sande la fram forslaget på vegne av alle partier der det tas utgangspunkt i det "rettlinjede" alternativet som rådmannen innstilte på, men tok i tillegg med flere justeringer (se vedtaket nederst i artikkelen).

Det ble tilslutt votert over forslaget fra Sigmund Fostad (Frp), som delvis var ivaretatt i fellesforslaget, tilleggsforslaget til Kirsti Welander (Ap) som ville ha med utredning om parkeringsbehov og rådmannens tilråding.

Fostads forslag falt, det samme gjorde rådmannens tilråding. Welanders tilleggsforslag ble vedtatt mot en stemme fra Ola Husa Risan (Sp).

Fellesforslaget ble enstemmig vedtatt og lyder som følger:

«Kommunestyret ber rådmannen legge fram en plan for igangsettelse av omlegging av gang- og sykkelvegstrekningen langs Ålma fra jernbaneundergangen og til gangvegen ved gamle E6.

Rådmannen forbereder sak med plan for igangsettelse til kommunestyremøtet den 13. April 2016.

Kommunestyret vedtar å gjennomføre opparbeidelse av området Rv70- Skifer hotel i Sentrumsplanen i tråd med «Forprosjekt – Alternativ 2», utarbeidet av Sweco/Roger Tokle AS, dat. 20.02.16, men justert med følgende prinsipper:

● Gammel E6 mellom Skifer Hotell og Smak og behag har toveis trafikk for vareleveranser til Aunasenteret, og busser til Skifer Hotell.  Dette arealet skal ha opphøyde gangfelt. Skråparkering mot Skifer Hotell. Skifermurer mellom hotellet og Smak og behag fjernes sånn at det blir tilgang til butikker der. Denne gaten utformes sånn at det kan settes ut benker og beplantning på sommeren. her kan det også legges til rette for målgang på f.eks. Enern. Dette området må man kunne stenge for trafikk ved behov. Dette i tråd med vedlagte skisse fra Kyrre Riise/Troll arkitekter AS.

● Det legges høykvalitetsdekke (heller/stein eller annet) langs viste område i vedlagte skisse (Markert med mørkere grå og tykkerer strek i vedlagte planskisse. (Markering med tynnere strek og lysere gråfarge angir hvor kommune og private anbefales og utvide høykvalitetsdekke). Fra Ottar Stenbergs plass og nordover brukes høykvalitetsdekke i tråd med Swecos alternativ 2. Bruk av annet dekke er viktig for å kode shared space fra normal gate.

● BS 15 kan benyttes til å bygge nye utendørs møteplasser basert rundt aktivteter. Levende aktivitet skal gi naturlige møteplasser, og dette området ligger også strategisk plassert mellom sentrumsgate, Aunasentret og Domus.

● BS 14 opparbeides midlertidig med beplantning, busker og trær, samt benker å gangveier slik at adkomsten mellom sentrumsgate og parkeringsplass foran Aunasenteret er god.

● Det såkalte “Husa-smuget” blir gang- og sykkelveg i tråd med den grønne aksen i Oppdal+. Denne er avgjørende for å få til den sikre aksen når jernbaneundergangen mot Kåsen-området blir realisert. (Inn- og utkjøring til parkeringsplassen på tomt 284/85 legges via den store parkeringsplassen på tomt 280/7)

Rådmannen søker å gjennomføre prosjektet innenfor en kostnadsramme på kr. 14,0 mill. inkl. mva. Eventuelle overskridelser dekkes inn gjennom ordinært låneopptak på inntil 3 millioner. Ytterligere overskridelser må evt. godkjennes av formannskapet.

Rådmannen gis fullmakt til å forhandle med og inngå avtaler med berørte grunneiere i området om tilgang til grunn, felles opparbeidelse, herunder eventuell refusjon og grensesnitt for drift- og vedlikehold av området.  Prosjektforslag, samt forslag til avtaler legges fram for formannskapet for godkjenning før igangsetting av prosjektet.»