Det er mulig å korte ned togturen mellom Oslo og Trondheim med nærmere to timer. Det viser mulighetsstudien som Rejlers har utført for Jernbaneforum Dovre- og Raumabanen.

Enda viktigere er det at studien viser at det er mulig med togavgang hver annen time uten store investeringer.

– Målet er å få et bedre togtilbud i området Lillehammer til Støren, men det henger sammen helt inn til Trondheim. Det er også ønskelig med redusert kjøretid og hyppigere avganger, forteller Trond Jære til Opdalingen.

Skissert to alternativer

Mulighetsstudien ble kjent i mai i år. Det er fylkeskommunene Møre og Romsdal, Sør-Trøndelag og Oppland som har gått sammen om denne studien. Også stortingsrepresentant Heidi Greni synes dette er en offensiv mulighetsstudie av Dovre- og Raumabanen.

– Jernbaneforum Dovre- og Raumabanen fortjener honnør for den offensive mulighetsstudien de har lagt fram om styrking av Dovrebanen. Her har vi på Sør-Trøndelagsbenken på Stortinget fått et veldig godt grunnlag å arbeide ut fra. Jeg har lest studien og er overbevist om at vi bør følge rapportens konklusjon om å starte med stasjonsombygging på Oppdal, sier stortingsrepresentant Heidi Greni.

Det er skissert to alternativer. De største tiltakene er sør i Gudbrandsdalen eller at det omfatter mer spredte tiltak, og konsentrasjon av tiltak nord for Oppdal.

Det er i dag flere av togene som kjører på Dovrebanen som ikke får utnyttet sin kapasitet. Flere av togene er av samme typen som flytoget, og kan kjøre opp til 200 km/t. Men på grunn av kurver på togstrekningene, lar ikke dette seg gjøre. Det er nok stor forskjell på dette og høyhastighetstog, men det er realistisk.

– Kommer langt med 810 millioner

Det langsiktige målet er å redusere kjøretiden på en time fra Lillehammer til Støren. Men for å komme dit, må man ta små steg i den retningen, og dermed ønsker man å få innført totimers avganger, hvor ett tog starter fra henholdsvis Oslo og Trondheim annenhver time.

Får man til dette, vil det løse behovet for lokaltogtrafikken i stor grad.

Bakgrunnen for at Oppdal og Dombås bør gjennomgå en stasjonsombygging, er på grunn av at det er på de to stasjonene alle togene møtes samtidig. Det er mye sidetrafikk i Oppdal og Dombås, og dermed er det muligheter å koordinere buss og tog, slik at det blir et komplett tilbud til reisende.

Hele prosjektet som er skissert i mulighetsstudiet, er på 25–30 milliarder kroner. Men om stasjonsombygging på Oppdal og Dombås og nytt krysningsspor på Engan blir vedtatt, vil det koste rundt 810 millioner.

– Om dette blir vedtatt, så er det muligheter for å kjøre tog oftere, sier Jære.

– Infrastruktur er alfa omega

Ordfører i Rennebu kommune, Ola Øie, forteller til Opdalingen at infrastruktur er viktig for regionen.

– Infrastruktur er alfa omega og gjør at det kan satses videre på utvikling og vekst i regionen sør for Trondheim. Denne muligheten får vi gjennom dette studiet og med små midler kan vi øke frekvensen på toget og skaffe flere avganger, sier han.

Øie tror en økt frekvens på togtilbudet får flere til å ta toget.

Det er sendt inn et forslag til Stortinget og Nasjonal Transportplan. Øie forteller at de nå kommer til å følge opp forslaget. De håper at det nå kommer en komitémerknad på forslaget. Både Jernbaneverket og NSB er veldig positive til dette, og sier at det er mulig å få en hyppigere frekvens på togavganger med forslagene som er kommet fram.

– En ting er å få til to timers avganger til Oslo, men det er også viktig å få det til Trondheim. Det er noe som har vært etterspurt lenge og får vi det til, så er det et skritt i riktig retning, sier Øie.

Ordfører i Oppdal, Kirsti Welander, har tidligere uttalt at skal man få til dette, må Oppdal stasjon utbygges med en ekstra plattform og planfri undergang mellom plattformene. Dette er ifølge Welander kostnadsberegnet til 120 millioner kroner, og har fått førsteprioritet i studien.

– Vi ønsker å få til bevilgninger slik at det kan settes inn flere tog, sier Welander. Allerede er det bevilget 600 millioner til utbedringer på Dovrebanen. Et innspill fra oss er at 120 millioner av dette går til utbedring av Oppdal stasjon.

– Fødte optimist

Øie beskriver seg som den fødte optimist, og tror at dette forslaget lar seg gjøre.

– Om vi tenker 20 år fram i tid, så skal det være mulig å pendle fra stort sett alle plasser i vårt distrikt. Flere vil nok trekke ut fra byene og bosette seg i distriktet. Det foregår veldig mye spennende i Rennebu nå, og vi opplever at stadig flere ønsker å kjøpe bolig her, sier Øie.

Selv sier han at han kunne vært flinkere til å benytte seg av kollektivtilbudet.

– Grunnen for at jeg ikke tar så mye tog i dag, er rett og slett fordi det ikke klaffer med møtene jeg skal på. Men når tilbudet blir bedre og det blir flere avganger, så kommer jeg nok til å sette igjen bilen, sier han.