Arbeidsmiljøloven (§4-1) sier at arbeidsgiver plikter å sørge for et godt arbeidsmiljø i bedriften.

I Oppdal er Driv HMS en bedrift som kan bistå arbeidsgiver ved planlegging, tilrettelegging og organisering av arbeidet, samt ved andre forhold som har betydning for helse og trivsel på arbeidsplassen, for eksempel gi bistand ved mobbe- og trakasseringssaker og konflikter. Dette skriver bedriften på sine nettsider.

Arbeidsmiljølovens formål er å sikre trygge ansettelsesforhold og likebehandling i arbeidslivet. Loven har også som formål å sikre et arbeidsmiljø som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon, og bidra til et inkluderende arbeidsliv.

Lovens formål er å sikre et arbeidsmiljø som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon, som gir full trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger, og med en velferdsmessig standard som til enhver tid er i samsvar med den teknologiske og sosiale utvikling i samfunnet,

Loven skal også sikre trygge ansettelsesforhold og likebehandling i arbeidslivet, legge til rette for tilpasninger i arbeidsforholdet knyttet til den enkelte arbeidstakers forutsetninger og livssituasjon og gi grunnlag for at arbeidsgiver og arbeidstakerne i virksomhetene selv kan ivareta og utvikle sitt arbeidsmiljø i samarbeid med arbeidslivets parter og med nødvendig veiledning og kontroll fra offentlig myndighet,

Loven setter også krav om at arbeidsgiver skal bidra til et inkluderende arbeidsliv. Loven sier at arbeidet skal legges til rette slik at arbeidstakers integritet og verdighet ivaretas.

Videre skal arbeidet søkes utformet slik at det gir mulighet for kontakt og kommunikasjon med andre arbeidstakere i virksomheten og arbeidstaker skal ikke utsettes for trakassering eller annen utilbørlig opptreden.

Arbeidstaker skal, så langt det er mulig, beskyttes mot vold, trusler og uheldige belastninger som følge av kontakt med andre.