- Vedtaket Fylkeskommunen vedtok i går er veldig dumt for oss. Det går ikke at vi skal begynne å jobbe på kveld og helg, for trafikkbildet er annerledes etter klokka fem på ettermiddagen. Vi jobber i dag fra 8-16, med kjøretimer stort sett hele dagen, sier daglig leder Arne Hage til Opdalingen.

- Skal vi jobbe kveld fra fire på ettermiddagen til åtte om kvelden, så blir det bare halv dag og enda lenger ventetid for elevene, sier han.

Han forteller at vedtaket kommer til å gå mest utover de obligatoriske timene, som langkjøring, bykjøring, glattkjøring og selve førerprøven.

- Når vi har de obligatoriske timene, så reiser vi ut av Oppdal og er borte fra åtte om morgenen og kommer ikke tilbake før klokka fire på ettermiddagen, sier han.

Hage forteller at Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL) er på saken, og at de har jobbet med den siden oktober i fjor.

- Vi har så langt ikke fått telefoner fra frustrerte og oppgitte elever, men det kan jo komme utover høsten, sier han.

Kjøreopplæring på skoleplanen

Hage forteller at hans største ønske er at kjøreopplæring skulle ha vært på undervisningplanen i videregående.

- Det er en del yrkesklasser på videregående som har storbil, hvor det har blitt snakket om at kjøreopplæringen skulle komme inn i videregående. Det hadde vært det beste for alle parter, sier han.

Hage forteller at de allerede jobber en del kveld, med mørkekjøring og grunnkurs på agendaen.

- De kursene starter som oftest i fire tiden på ettermiddagen, men ungdommene er som oftest umotiverte, og det er mange som ikke har tid til å være med, på grunn av andre ting som skjer på kveldstid, som trening, sier han.

80 prosent av elevene går på videregående

Kjøreskolen i Oppdal har et par hundre elever i året, og 80 prosent av elevene er fra videregående. Det er Bente Anita Storholm som setter opp timene og som får kabalen til å gå opp.

- Elevene fra videregående er grunnlaget vårt, sier han.

- I tillegg har vi oppdalinger som går på skole utenfor Oppdal, som også benytter oss på veien til et førerkort. I ferier prøver vi å bruke tid på de som kommer hjem. I vinterferien og høstferien kjører vi på for å få gitt så mange som mulig kjøretimer, sier han.

- Skjønner elevene svært godt

Haga forteller at han skjønner at skoleelevene er frustrerte.

- Jeg skjønner at de er fortvilte over situasjonen, og dette vedtaket vil gå utover så utrolig mange, sier han.

I Sogn og Fjordane har de gjort unntak og lagt kjøretimer inn under gyldig fritak.

- Jeg tror ikke dette vedtaket kommer til å vare, for det kommer til å bli press fra flere organisasjoner på at dette må endres, sier han.

- Vi kommer ikke til å gjøre de store forandringene på tilbudet vårt, men det vil bli noen endringer i forbindelse med tidspunkt. Ellers kommer vi til å kjøre på som vanlig.

- Vær ute i god tid

Høstferien i uke 41 er allerede full for trafikkskolen i Oppdal og Haga forteller at det ikke er en sjanse for å få timer den uka.

- De resterende månedene av året er det fullt. Min anbefaling er å være ute i god tid om du ønsker å starte med kjøretimer. Og planlegg gjerne flere timer om gangen, sier han.

Til våren neste år får trafikkskolen to nye lærere, på grunn av at det er to som neste vår går av med pensjon. Tove isbrekken og Eli Skaslien kommer inn i teamet.