Under kveldsshowet på årets Ildsjelsamling forrige uke ble det delt ut pris for «Årets MOT partner kommune», «Årets MOT-partner videregående» og «Årets MOT-partner ungdomsskole».

– Oppdal Videregående stikker av med prisen for årets MOT-partner videregående. På skolen har de et eget MOT-rom og MOT-coacher som treffer hjertet til ungdom og klarer å gjøre MOT kult. De får utrolig mange gode tilbakemeldinger fra ungdom, som selvsagt veier tungt når «Årets MOT-partner Videregående» skulle kåres. Tilbakemeldingene fra ungdom gjennom MOT-undersøkelsen sier blant annet at ungdom blir mer trygge på hverandre og seg selv, og at de ønsker mye mer MOT, skriver mot.no på sine nettsider.

Til stede fra Oppdal videregående for å ta imot prisen var rektor Torkild Svorkmo-Lundberg og MOT-coacher Torkel Kant og Teodor Hagen.

– Det å ta imot denne prisen er en flott anerkjennelse over arbeidet som gjøres på skolen, forteller rektoren til Opdalingen.

– Vi blir tryggere på hverandre

Martin Træet (17) og Hanne Loe (18) går tredje året på idrett og er unge motivatører på videregående.

– Vi skal bidra med positivitet i skolemiljøet og få med alle. Vi skal se etter at ingen er utenfor og at det er et godt miljø blant elevene. Vi har ikke opplevd noe negativt enda, forteller Træet til Opdalingen.

– Gjennom MOT blir vi tryggere på hverandre og oss selv. I klassen vår har vi et veldig godt miljø og vi er alle trygge på hverandre, sier Loe.

MOT-coach Teodor Hagen forteller at det i år er et nytt system og på videregående skal de ha 12 MOT-økter x 90 minutter i løpet av tre år på videregående. På vg1 har de seks økter, mens på vg2 og vg3 har de tre økter i løpet av et skoleår. Nå er de på utkikk etter flere unge motivatører.

– De som er interessert må sende inn en søknad. Vi er ute etter de som klarer å se andre og som bryr seg litt ekstra og som kan skape et godt miljø i klassen, sier Hagen.

– Hvorfor er MOT viktig i skolen?

– Jeg mener det er kjempeviktig, fordi vi kan gjøre noe med holdningene til elevene, slik at vi ikke behandler problemet når det har oppstått, sier han.

Træet og Loe forteller at de tar med seg det de har lært gjennom MOT-øktene også utenfor skolen.

Elever stemte skolen til topps

Martin Træet er fra Ålen og begynte på Oppdal videregående for å kunne kombinere skikjøring med skole.

– De som går idrettsfag er både lokale og folk utenfra. Jeg har hørt fra elever at siden Oppdal er MOT-skole og at klassemiljøet i fokus, så er det mange som velger å starte her, sier rektoren.

Oppdal videregående ble MOT-skole samtidig med ungdomsskolen, i skoleåret 2013/2014.

– Hva betyr det for skolen å motta en slik pris?

– Prisen beviser at MOT fungerer og at det er et viktig bidrag til at vi får et bedre skolemiljø. Det er ikke alt som er perfekt, men dette gir oss et godt verktøy som vi kan jobbe systematisk mot, sier rektoren.

Det er elevene selv som har stemt fram skolen til topps i kåringen.

– Dette er en fin indikator på at elevene har det bra på skolen. Det er kjempeartig for meg og Torkel å få en slik bekreftelse, sier Hagen.

Rektor Torkild Svorkmo-Lundberg og MOT-coacher Torkel Kant og Teodor Hagen fra Oppdal videregående var tilstede for å motta prisen forrige uke. Foto: MOT