De kan trygt kalles fly-nerder, og de tar det gjerne som et kompliment, gjengen som var samlet på Oppdal flyplass i helga.

Det var duket for "Oppdal International Experimental Fly-In" og til tross for litt ruskete vær på Østlandet som hindret noen fra å komme, så var det totalt 19 selvbygde fly som tok turen til Oppdal i løpet av helga.

EAA (Experimental Aircraft Association) sin norske avdeling avholdt sitt årlige treff på Oppdal, og omgivelsene, fascilitetene og gjestfriheten gjør at foreningen nå sterkt vurderer å komme tilbake neste år.

- Ja, det kan du sitere meg på, Øystein Aune, som er styremedlem og aktivitetsansvarlig i foreningen, var svært begeistret for forholdene i Oppdal.

- Folk har vært skikkelig hjelpsomme, og naturen og omgivelsene her oppe er bare fantastisk.

Blant flyene som fløy inn i løpet av helga var det også en rekke godbiter.

Gunnar Iversen fløy inn med sin dobbeldekker, en 9-sylindret hissigpropp med 360 hestekrefter, som skal være noe av det flotteste av sitt slag med norsk registrering.

Johan Petter Rønne og Olav Bergersen var innom med sin Aerocub som de hadde brukt 1150 arbeidstimer å sette i sammen. De har startet sin egen flyfabrikk i Trondheim, der de setter sammen fly for videresalg.

Felles for alle flyene i Oppdal i helga var at de alle er satt sammen av glade amatører, enten som byggesett eller så har de blitt bygd og støpt helt fra bunnen av.

Lørdag ble publikum invitert til å ta turen bortom flyplassen for å ta en nærmere titt på maskinene, og det var en entusiastisk gjeng som viste fram flyene sine - når de først kom i prat om flyene så var det ikke måte på alle kunnskapen som delt.

Miljøet er engasjert og tett på, og det er mange profesjonelle flygere som har bygging av fly som hobby når de selv ikke er på jobb.

Som en ekstra overraskelse til både deltakere og publikum dukket det opp et par F16-fly fra Forsvaret som tok et par ekstra svinger over Oppdal og viste muskler. Jetmotorene brølte og bakken ristet, til stor fornøyelse for flyfansen nede på bakken.