Adresseavisen skrev denne uken at elsykkelsalget i Norge har økt voldsomt de siste årene. I 2012 ble det solgt 2000 elsykler. I 2016 var tallet steget til 40 000 sykler.

Selv om det er de største byene som står for mye av salget, merker sportsbutikkene i Oppdal at flere vil ha sykler med elmotor.

Inne på verkstedet til G-Sport Oppdal står daglig leder Gunnar Grøseth og skrur på en elsykkel. På bordet bak ham ligger batteriet til ladding.

– Salget av elsykler øker hvert år. Det er mange familier som selger bil nummer to og kjøper elsykkel. Vi merker også at folk som nesten aldri har kjøpt sykkel før, vil ha elsykkel, forteller Grøseth til Opdalingen.

Den lokale sportsforretningen tok inn de første elsyklene for fem-seks år siden. Syklene finnes i flere varianter og pris-klasser. Syklene kan koste alt fra 10.000 kroner og opp til 40.000 kroner.

– Kapasiteten på batteriet henger ofte sammen med prisen. Jeg får ofte spørsmål fra kunder om hvor langt syklene går. Det er veldig vanskelig å si. Det handler om hvor tung man er, hvordan føret er, og om det er nok luft i dekkene, forklarer han.

– Salget gikk jevnt i fjor

Også butikksjef Vebjørn Svorkmo ved Sport 1 Oppdal opplever et økende salg av elsykler. De har solgt syklene siden 2014.

– Salget gikk jevnt i fjor. Vi merker spesielt at det er flere som legger i litt ekstra penger for å få en god elsykkel, fremfor å velge det billigste alternativet, sier Svorkmo.

Ifølge sportsforhandleren er det folk over 40 år som er den store kjøpegruppen.

– Det første året husker jeg at det var mye nysgjerrighet rundt elsykkelen. Men det var først i fjor vi merket at flere ville kjøpe den, forteller han.

For å få en ordentlig god sykkel mener Svorkmo at man bør ut med minst 20.000 kroner.

– Her i Oppdal er det mange bakker og kronglete terreng. Da er det greit å ha litt kapasitet på batteriet, sier han.

– Kvalitet henger sammen med pris

Ved Intersport Oppdal møter Opdalingen Ståle Flotten. Her har de solgt elsykler i fire-fem år.

– Vi merker fortsatt at salget av elsykler er stigende. I år har vi tatt inn flere sykler enn tidligere, forteller han.

Ifølge Flotten selger de mest av elsyklene som ligger i prisklassen 20.000 kroner.

– Som alt annet henger kvalitet sammen med pris. Skal man kun bruke sykkelen som et transportmiddel fra A til B kan man gå for et billigere alternativ. På en elsykkel er batterikapasitet det viktigste, sier han.

Også hos Intersport er det høy gjennomsnittsalder på kjøperne av elsykkel.

– Jeg vet at det er flere av den eldre generasjonen som har kjøpt elsykkel fordi de ikke har førerkort for bil, forteller Flotten.

Se bildeserie øverst i artikkelen!