Før Siri Johansen og Havdal Racing Team dro til Gardermoen for å delta i sesongens avsluttende dragracekonkurranse, var premissene lagt på forhånd.

Førsteplassen i European Drag Racing Series var utenfor rekkevidde, og for å avansere til 2. plass sammenlagt, var kun seier godt nok. Du kan jo gjette hvordan det gikk.

- Seier! 8.94 i finalen, storfornøyd me hælga. Kjempeavslutning på sesongen. Tok også 2. plassen i European Drag Racing Series. Takk for en super sesong, skriver Havdal Racing Team på Facebook etter at Siri gikk helt til topps i klassen Super Comp på Gardermoen.

En lang sesong er dermed over, en sesong som har vert både hektisk og sportslig oppløftende for det to mann store dragracetemaet fra Rennebu.

- Vi har deltatt på 10 stevner og har siden mai måned tilbragt over 50 døgn på baner rundt omkring. To førsteplasser i Orsa og førsteplassen på Gardermoen er høydepunktene etter en bra sesong, sier en beskjeden pappa, mekaniker og teamleder Stein Havdal til Opdalingen.

Dragrace er en sport der det meste handler om finjustering og små detaljer, og Havdal forteller om forberedelsene før sesongens siste konkurranse.

- Jeg gjorde noen greier med bilen som fikk opp turtallet raskere, og dermed raskere reaksjonstid. Det er snakk om hundredeler i dragrace, sier han.

I finalen møtte Siri Johansen svenske Mikael Nilsson. En konkurrent som benyttet seg av forhåndsprogrammerte innstillinger i bilen, for å kjøre i mål på eksakt rette tiden. Uten at det hjalp mot Siri fra Rennebu.

- Han programmerte bilen slik at han kunne holde full gass, men at effekten avtar slik at han kjører i mål på nøyaktig den rette tiden. Dette er en måte som benyttes i Sverige men ikke av noen norske deltakere, sier Havdal.

Med seieren på Gardermoen er den fem måneder lange sesongen over. Siri er tilbake på skolebenken ved Gauldal Videregående Skole, og har parkert fartsdoningen for vinteren.

Hvilken klasse hun skal kjøre neste sesong, er ennå ikke helt bestemt.

- Neste sesong starter i april i svenske Malmö, før selve konkurransene starter for alvor i mai. Det er litt usikkert hvilken klasse Siri kjører neste år, men jeg håper hun fortsetter i Super Comp når det fungerer så godt for henne i denne klassen, sier altmuligmannen i Racing Team Havdal.