Carl Christensen fra Rodebak Farmhouse Brewery på Innset er på plass i Berlin på Grüne Woche, verdens største mat- og landbruksmesse. Den norske paviljongen ble åpnet fredag, og Christensen var den første som serverte øl til den interesserte ministeren. Han fikk en bra prat med ministeren som var kjapp med å registrere det på øl-appen Untappd.

Det kommer frem i en pressemelding fra Oi! Trøndersk Mat og Drikke.

Christensen har knyttet flere kontakter under sitt opphold i Berlin. I dag ble han intervjuet av Antenne Brandenburg, som er en av Tysklands største radiokanaler. Han har også snakket med en tysk salgsaktør, som promoterer og selger øl i over 20 byer i Tyskland.

I dag skal også Christensen ta med øl til det kjente Stone Bryggeri Berlin, som har ønsket å få noen fat trøndersk øl og gi omvisning til hele den norske delegasjonen.

- Jeg var spent på hvordan tyskerne ville ta i mot fatlagret øl, men det ser ut til å være veldig bra. Vi har snart tømt 2 fat på 1,5 dag – og flere kommer tilbake for å kjøpe mer. Det er veldig artig, sier Christensen, som er en av totalt fem bryggerier på den trønderske standen.

I neste uke kommer også Linda Mai Helmersen Weiseth fra Bortistu og Anders Risli fra IMI Stølen som skal stå på stand, og Kirsti Welander som er del av en stor delegasjon med ordførere og fylkesadministrasjon for å lære mer om hvordan man kan bruke mat i nærings- og reiselivsutvikling.

Om Trøndelag på Grüne Woche

Trøndelag er en del av Landbruks- og Matdepartementets paviljong på Grüne Woche, verden største landbruks- og matmesse. Fra Norge er også Fjell Norge og Fjord Norge med som regioner.

Fra Trøndelag er det brukt råvarer fra hele regionen og satt sammen 10 ulike smaksretter, med råvarer fra hav til høgfjell, som skal sette matopplevelsen i sentrum for publikum. Kokkene Lars Erik Vesterdal og Jostein Austli har satt sammen en smakfull meny med blant annet rein, elg, lam, ost, laks, kveite, blåskjell, sild som hovedråvarer.

Et stort utvalg drikke er det også med, 10 sorter øl fra 5 ulike bryggeri, 11 typer akevitt, og drikke av bringebær og tyttebær. Denne totalpakken med mat, drikke og forslag til aktiviteter, skal gi det internasjonale publikumet lyst til å ta turen til matregionen Trøndelag.

I forkant av messen har 7 reiselivsdestinasjoner i Trøndelag satt sammen forslag til aktiviteter for mat- og drikkeinteresserte. De promoteres selvsagt på stand i Berlin, se her for brosjyren som Trøndelag deler ut på stand.

Det er fjerde gang Trøndelag står samlet på en del av Landbruks- og Matdepartementets stand på Grüne Woche. Felles for alle deltagerne på stand, er at de snakker tysk, er gode formidlere og kan selge opplevelsesregionen Trøndelag.