I går åpnet utstillingen «Handelsstedet Oppdal 1833-2018», som tar for seg utviklingen og framveksten av Oppdal som handelssentrum.

Gjennom tekst og bilder ble samfunnsøkonomiske forhold presentert, som for eksempel hvordan man har gått fra landhandel til faghandel, fra grender til sentrum, fra ekspedering til selvbetjening og hvordan vei og bane har påvirket handelsvaner og butikketableringer.

I tillegg tar utstillingen for seg utvalgte virksomheter, hvor personer og de virksomhetene de har drevet presenteres, godt illustrert med gamle og nyere bilder.

Utstillingen er et samarbeid mellom Oppdal historielag og Oppdal kulturhus. Arbeidsgruppa for utstillingen har bestått av Kjell Haugland, Sivert Vindal, Målfrid Eide og Inge Lauritzen.

Domus har vært en motor for utviklingen

- Dette er en veldig spesiell utstilling. Det har vært mange virksomheter opp gjennom årene i Oppdal og denne utstillingen føler vi speiler ganske bra utviklingen i Oppdal, sier Inge Lauritzen.

En av personene som var til stede på åpningen, var Sivert Vindal. 15. november 1979 ble varehuset Domus åpnet.

- Det Sivert fikk til i 1978/1979 ble jo dømt nord og ned av mange. Å bygge et varehus til 22 millioner kroner var det ikke mange som hadde tro på. Både internt og utenom trodde man på en heidundrende konkurs. Men varehuset kom og det har vært en liten motor i utviklingen av Oppdal som handelssted. Domus har vært viktig og det er mange som har blitt smittet av Siverts pågangsmot og entusiasme, sier Lauritzen.

I 2015 hadde Oppdal en liten drop når det kom til gjennomsnittshandelen per innbygger. Men i 2017 er Oppdal kommunen i Midt-Norge som har prosentvis størst økning. Kommunen ligger på 4. plass og det er Namsos, Steinkjer og Røros som ligger foran Oppdal.

- Men de skal vi klare å ta igjen, sier Lauritzen.

- Samspillet er viktig

Morten Olsen er leder for undergruppa for handel i Oppdal Næingsforening og han gledet seg til å se utstillingen, som viser utviklingen fra 1833 og fram til i dag.

- Alt handler om næringsliv, både i sentrum og ute på bygda og i kretsene. Alt henger sammen og det er veldig viktig at det legges til rette for næringsliv av alle slag, sier Olsen.

Han påpeker at samspillet mellom butikkene er viktige.

- Det er også kjempeviktig at politikerne legger til rette for et godt næringsliv her i Oppdal, sier han.

- Oppdal sentrum har utviklet seg masse og i dag er det mange forskjellige butikker som har etablert seg her i bygda. Det er viktig at Oppdal sentrum består av både store og små enheter, sier han.

Oslofirma skal pynte Oppdal

Olsen skryter også av hvor fint det har blitt i sentrum.

- Vi har fått den tunge trafikken utenfor sentrumskjernen og nå må vi satse videre på å bygge et sentrum som er attraktivt og fint, sier han.

Men handelen i Oppdal har store konkurrenter, blant annet internett og netthandel. Olsen påpeker at det er ekstra gledelig å høre at det er en økning i den generelle handelen i Oppdal.

- Vi må jobbe mot handelslekkasje og ta opp konkurransen. Kanskje saftige bomavgifter på E6 kan være med å hjelpe oss med det, sier Olsen med et smil om munnen.

Den siste tiden har ONF jobbet med et Oslofirma, som driver med pynting av sentrum i forbindelse med vinter.

- Vi i ONF er opptatt av et levende sentrum og vi ønsker at det skal være fint rundt oss. Vi ønsker å henge opp lys i trær, stolper og mye mer til vinteren og vi ønsker at Oppdal skal bli et fortryllende og koselig vintersentrum. Nå venter vi bare på pristilbudet, så får vi se hva det blir til, sier Olsen.