2018 er året hvor alle Norges fylkes er med og at Sommerles, sommerferiens lesekampanje, er nasjonal. Helt siden Vestfoldbibliotekene i 2012 startet opp med felles sommerlesekampanje for grunnskolen, har dette vært en stor suksess.

Biblioteket er nå i gang med årets Sommerles-kampanje. En lesekampanje for alle barn i 1.–7. trinn, hvor målet er å holde leselysten oppe i sommerferien.

Erfaringene fra Sommerles er at elevene som har deltatt, ikke bare har opprettholdt, men de har styrket sine leseferdigheter i løpet av en lang sommerferie. I fjor deltok 58 963 barn fra 300 kommuner i kampanjen og i år er Oppdal kommune en av 370 kommuner som er med.

Sommerles' suksess har sammenheng med god drahjelp fra lærerne på grunnskole.

– Ved å hjelpe oss med å reklamere for Sommerles på skolen før sommerferien, gir dere barna en god start, og de kan komme godt i gang med kampanjen før sommerferien tar fart for alvor. Våre undersøkelser har vist at det også er gjennom dere at vi når flest barn, heter det i en pressemelding.

– Det er en digital historie som barna følger, og det er en blanding mellom dataspill og lesing. Barna får poeng for bøkene de leser i løpet av sommeren, og kan fortløpende hente premier på biblioteket etter hvert som de opptjener nye «trofeer» i spillet., forteller biblioteksjef Toril Åbotnes Iversen til Opdalingen.

Sommerleskampanjen er en årlig kampanje og Oppdal bibliotek er med på denne kampanjen for andre gang.

– Vi ligger godt an

Kampanjen startet 1. juni og i Oppdal er det godt over 50 påmeldte barn.

- Vi har vært ute og snakket med mange elever og det er mange som også har vært på besøk hos oss. I tillegg har vi et godt samarbeid med mange lærere som er hektet på dette prosjektet, sier biblioteksjefen.

Hun tror kombinasjonen dataspill og lesing kan være med på å få opp leselysten blant barn.

– Forskning viser at om elevene skal beholde lesenivået gjennom sommeren, så bør de lese mer enn seks bøker i løpet av sommeren. Det er kjempeviktig om de skal holde nivået de var på før en lang sommerferie, sier hun.

Kampanjen varer fra 1. juni til 31. august, og avsluttes med sommerles-fest og diplomutdeling 5. september. Da får vi besøk av barnebokforfatter Camilla Kuhn.

Populære barnebøker

Barnebøker er populært hos Oppdal bibliotek og boka som stort sett er utlånt, er «Detektivbyrå nr. 2» av Jørn Lier Horst.

– Etter at filmen gikk på kino, har den blitt enda mer populær. Den boka er en sikker vinner. Men serien «Gutta i trehuset» av Andy Griffiths, «LasseMajas detektivbyrå» av Martin Widmark og «Kattekrigerne» av Erin Hunter er også bøker som er svært populære blant barna, sier Åbotnes Iversen.

Sammenlignet med i fjor er det flere påmeldte. I fjor hadde de rundt 35 totalt gjennom hele sommeren.

– I år har vi jobbet mer med promo enn tidligere. I fjor var det første gangen vi var med på den digitale kampanjen og i år er den mer innarbeidet og vi vet mer hvordan det fungerer, sier hun.

Hun forteller at engasjementet så langt har vært veldig bra.

– Vi har hatt flere ferieturister som har vært innom oss. Det som er så fint me dette prosjektet, er at man kan stikke innom det lokale biblioteket der man for eksempel er på ferie å få det nye kodeordet, sier hun.