Revidering av økonomiplanen i Rennebu kommune - Sett i

perspektiv.

Fylkesmannens oppgave er å overvåke kommunenes virksomhet og påse at kommunene følger opp forvaltningsoppgaver gitt av departementene. Dette sikrer innbyggerne en viss standard på de kommunale tjenester. Kvalitet på kommunale tjenester er først og fremst avhengig av kommunens økonomi og tilgjengelig kompetanse.

Kraftutbygging på begynnelsen av 80åra førte til at Rennebu fikk en meget god økonomi. Gjennom fire 10-år har økonomien i kommunen endret seg og blitt særdeles vanskelig. Hvordan kunne dette skje? Tidligere rådmann Withbro fulgte denne utviklingen som rådmann i 25 år. Hvordan har den økonomiske forståelsen vært i denne perioden? Har man gjort investeringer til utvikling og kompetanse uten å tenke på de langsiktige økonomiske konsekvenser? Kan en forståelse være at investeringer, spesielt i perioden 2000-2010, førte til økonomiske bindinger som i dag synliggjøres i høyt driftsnivå i forhold til andre sammenliknede kommuner? Skyldes dette en kultur i kommunen, der man har investert i utvikling og ansatte uten å tenke på de langsiktige økonomiske konsekvenser?

Politikeren Withbro kommer i sitt innlegg i Opdalingen 4.juli med forslag til vedtak som vil påføre kommunen store langsiktige økonomiske bindinger. Withbro mener at den økonomiske situasjonen i kommunen vil bedre seg slik at det åpner for nye investeringer. Så langt har en ikke sett tiltak som kan underbygge dette. Er dette ansvarlig politikk? Burde en ikke få lagt fram en konkret realistisk plan som vil kunne gi kommunen større økonomisk handlefrihet? Hvis ikke får man ”sette tæring for næring”.

Nå «når krybben er tom bites hestene».

Strategien, forstad til Trondheim – drømmen, bør legges bort. Statistisk sentralbyrå foreskriver en minimal økning i befolkningen fram til 2040. En må skape noe selv – nytenkning og engasjement! ”Den som hviler på sine laurbær, har plassert det på galt sted”. Det er all grunn til bruke tid på en grundig selvransakelse.

Fylkesmannen har selvfølgelig sett og reagerer på den økonomiske utviklingen for Rennebu kommune. Han har derfor anbefalt kommunesammenslåing. I så måte bygger en økonomisk forvaltningsforståelse som vil øke kommunens langsiktige økonomiske bindinger under Fylkesmannens anbefaling om sammenslåing. En slik forståelse ligger til grunn for Withbros forslag til ”revidering av økonomiplanen”. Forslagene vil føre til en forverret økonomisk situasjon for kommunen, uten at politisk ledelse har konkrete tiltak som potensielt vil øke inntektene til kommunen.

Er Withbro talsmann for Ap i Rennebu? I tilfelle er dette høyst betenkelig siden AP sitter med den politiske ledelsen.

Fylkesmannen har liten tro på at den økonomiske situasjonen i Rennebu vil bedre seg til et akseptabelt nivå. For å ivareta innbyggernes kvalitet på tjenester, hvilket er Fylkesmannens oppgave, anbefaler han derfor sammenslåing.

Og – dersom politisk ledelse ikke innser dette, vil Fylkesmannen vurdere å ivareta en mindre gruppes interesser og foreslå grensejustering.

Konklusjonen blir: «Som man reder ligger man».