Mange av reaksjonene i sosiale medier sist helg viser hvor sårbare vi er på fritiden, når hele helgen står og faller på om internett virker eller ikke.

Vitnett sin bredbåndsleveranse ble satt ut av spill etter et tordenvær. Det medførte at nettilgangen forsvant for flere tusen kunder, både fredag kveld og søndag kveld. For mange oppleves dette som et stort irritasjonsmoment, både film og tv-kveld kan gå i vasken. Det kan også være at det byr på problemer for folk som må jobbe.

I tider som dette er det mange som finner veien til sosiale medier for å kritisere. Til tider kan kritikken gå over streken også. Vitnett har et ansvar overfor alle sine kunder om å levere det produktet de har solgt. Men ingen kan garantere for 100 prosent oppetid, det bør det være forståelse for. Selv et av verdens største telekonsern, Telenor, får trøbbel fra tid til annen, når moder jord viser sine krefter. Da må det tolereres at Vitnett, samfunnsbyggeren i Oppdal, opplever noen feilskjær en sjelden gang.

Det kan sikkert argumenteres med at bortfall av internett vil kunne påvirke livskvaliteten til kundene. Men sannsynligvis vil du få det bedre med deg selv om du bruker tiden uten internett til noe annet enn å klage.

Vitnett vil helt sikkert gjøre alt i sin makt, innenfor det tekniske spillerommet som finnes, for å sikre at brudd som dette ikke gjentar seg. Heldigvis er det ikke meldt om at kritiske funksjoner som helse, brann eller politi ble rammet av nettbruddet.

Også TV2 har opplevd massiv kritikk og trolling på nett denne uken. TV2 har som kjent de ekstremt populære rettighetene til Premier League. Da deres nett-tv sviktet under kampen mellom Crystal Palace og Liverpool i mandag gikk folk av hengslene. Fotball betyr mye for mange, og rettighetshaveren fikk så ørene flagret.

Vi skal ha forståelse for at folk vil ha valuta for pengene, når det koster 5000–6000 kroner i året for en tjeneste. Samtidig kan det være lurt å ta en pust i bakken også, når det koker som mest. De aller fleste gjør jobben sin så godt de kan.