OPPDAL: 22. juni er en dato som aldri vil bli glemt i familien Ørstad. Mats, som var betegnet som et stort talent i Motocross kjørte løp i Hemne. En fatal landing på crossbanen førte til at unggutten ble lammet fra livet og ned.

Etter at det første sjokket hadde lagt seg, begynte planene om et comeback som motorsportutøver å melde seg.

– Cross var alt jeg tenkte på før ulykken. Jeg hadde besøk av Elias Ishoel på sykehuset. Jeg må jo ha noe å finne på, så det var noe av det første vi pratet om. Elias visste om en svenske som er i en situasjon som jeg er, ssom kjører rally-VM. Dermed var ideen om å lage en spesialbil sådd, sier Mats, som ikke har noen interesse av å bli sittende hjemme hver dag.

Har akseptert ulykken

Mats er en reflektert gutt. Han sier at han først ble redd da han ble liggende etter ulykken.

– Det er jo mye adrenalin, og når man faller av prøver man med en gang å reise seg. Jeg prøvde to ganger før jeg skjønte hva som hadde skjedd. Jeg ble litt redd, sier han.

Nå synes han det går veldig bra.

– Jeg har akseptert situasjonen. Hvis jeg sitter og synes synd på meg selv, da blir alt mye værre, både for meg og for familien.

Både mor Monika og far Otto deler langt på vei tankegangen til sønnen.

– Det var veldig tøft i starten, men det hjelper veldig at han takler det så fint, sier Otto.

Trener

Etter ulykken prøvde Mats å komme seg tilbake på skolebenken. Det ble litt for vanskelig å få til, bare kort tid etter ulykken.

– Det ble mye trening og reiser til blant annet CatoSenteret. Jeg skal begynne på skolen igjen til høsten, sier han.

Oppdalsgutten har ikke noen formening om hva treningen kan føre til. Enn så lenge har han fått litt følelse nedover mot magen. Og det jobbes med å stimulerer beina.

– Jeg har blitt bedre, og det hadde vært artig å få tilbake følelsen. Men jeg må passe på så jeg ikke blir for forhåpningsfull. Da kan jeg bli veldig skuffet, sier han.

I bilen

Mats har nettopp fylt 18 år, og nå nærmer det seg oppkjøring. Familien har bygd om bilen, slik at Mats kan kjøre ved å bare bruke hendene.

I mai har han oppkjøringstime. Nå fokuseres alt inn på førerkortet. Han må nemlig ha førerkort for å få kjøre Shortcar.

Alt han har gjort etter ulykken har gått fort. Blant annet det å lære seg å behandle rullestolen. Monika forteller at det i gjennomsnitt tar tre måneder å lære seg å kjøre rullestol i rulletrapp.

– Etter tre uker kjørte han opp og ned rulletrappen på Trondheim Torg, sier hun.

Shortcar

Bilen som nå er spesialbygd, er enkelt fortalt en liten, lett og ekstremt rask racerbil. Bilen har 200 hk og en toppfart på over 200 km/t. Den gjør 0-100 på 2,6 sekunder.

Denne typen racerbil er populær, blant annet fordi den er forholdsvis billig i forhold til andre alternativer innenfor motorsport.

Mats henvendte seg i fjor høst til næringslivet i Oppdal, med spørsmål om å få støtte til prosjektet. Flere aktører har bidratt, og bilen er nå ferdigstilt. Det mangler bare førerkort.

– Vi må få takke et fantastisk næringsliv, som har støttet opp under prosjektet. Sammen med NAV og Harald Rognskog har vi klart å få til dette, sier familien Ørstad.

Rognskog er den som har stått bak ombyggingen. Kort fortalt går det ut på å flytte gass, brems, klutsj og giring til rattet.

Mestring

NAV hjelpemiddelsentral har bidratt økonomisk til kjøpet av bil. Dette er ikke noe som gjøres ofte, men vurderes etter behov og ønsker.

– NAV har et motto som heter «mulighet og mestring». Dette er ikke det folk tradisjonelt får hjelp til, men en mulighet til å drive med noe meningsfylt, sier seksjonsleder i hjelpemiddelsentralen i Sør-Trøndelag, Erik Johansen.

Han forteller om at det handler om å gi barn og ungdom en mulighet til å drive med det de intresserer seg for.

– Ja, vi tenker på at det skal gi mestingsfølelse. Det er veldig individuelt hva folk får støtte til. Den interessen du har før du skader deg, den mister du gjerne ikke. Da ser man etter muligheter for å komme tilbake på den arenaen man kjenner, sier Johansen.

– Her har vi gitt han muligheten til å bygge om en Shortcar ved å gjøre om et hjelpemiddel til et tilskudd. Ørstad får kun støtte til ombygging, ikke til drift og vedlikehold av bilen.

Utrolig

Datoen 22. juni 2015 er en milepæl for Mats og familien. Da her det gått ett år siden ulykken.

– Målet er å få kjørt løp før den datoen. Om alt går etter planen, så skal det gå bra, sier han.

700-800 arbeidstimer er lagt ned i byggingen. Nå ser det ut til at Mats skal få oppfylt ett av sine store ønsker, som er å komme seg ut i konkurranse igjen. 6. juni er første mulighet.

God Støtte: Mor og far synes det godt at Mats takler skaden så bra som han gjør.