Milan Marković og sønnen Oscar Marković (24) har brukt åtte år på å utvikle et kamera som kan brukes for overvåking av blant annet laks.

– Dette er noe som mangler i bransjen og varelageret til oppdretterne, altså fisken, er stort, forteller Milan Marković til Opdalingen.

Bedriften Sealab Ocean Group har eksistert i åtte år, men har kun vært registrert som selskap i tre år. Marković forteller at de har profesjonelle eiere og et profesjonelt styre, i tillegg til at de er ISO-sertifisert.

– ISO-sertifiseringen er et kvalitetsstempel for bedriften, og noe vi har jobbet hardt for å bli, forteller han.

Installerer prototyp på Hitra

Oppdalingen forteller at de i tillegg til å utvikle kameraet, har de også laget sine egne undervannslys.

Planen er at de denne uken skal installere prototypen av kameraet på Hitra.

– Vi går en spennende tid i møte og det blir veldig spennende å se hvordan denne installeringen går og om alt går som det skal, forteller han.

Med seg på laget har han også tre masterstudenter ved NTNU, som tar sin master tilknyttet selskapet denne våren.

Til daglig er de fire faste ansatte, i tillegg til at de har fem studenter fra NTNU med på laget. I tillegg har de eksterne aktører i ryggen.

– Det varierer hvor mange vi er på jobb, men vi har en målsetting om at vi skal ansette flere i årene som kommer.

– Dette er en bransje som stadig har behov for folk, forteller han.

Jobber med sønnene

Det er sønnen Oscar Marković (24) som er gründer, daglig leder og styremedlem i selskapet. I tillegg leder han all teknologiutvikling og har hovedansvar for utvikling prototyper.

– Det er helt fantastisk å jobbe sammen. Det var nok han som ville ha med meg og ikke omvendt, forteller han.

– Oscar er et enormt talent. Det eksisterer nok litt ingeniørblod i oss begge, sier han.

Minstesønnen Håkon Marković (18) jobber også i bedriften. Milan har alltid hatt en tilknytning til sjøen, og i 1986 drev han en god del med dykking og fotografering under vann.

– Jeg ble fasinert av det som befant seg under vann, sier han.

Teknologi har han jobbet med siden 90-tallet og på denne siden av 2000-tallet.

– Da vi lanserte ideen om kameraet for åtte år siden, ble det ikke så godt mottatt. Men mye har forandret seg siden da, og nå er det flere som ønsker den nye teknologien.

Kundemassen er i hovedsak aquakulturindustrien. I tillegg har Innovasjon Norge introdusert selskapet til American Defense International, hvor man har gjennomført møter og dialog om mulige leveranser til amerikansk forsvarsindustri.

– Men i aquakulturindustrien og vil alltid være et marked, sier han.

– Svært ambisiøs

Marković forteller at de er svært ambisiøse, og at de i framtiden ønsker vekst.

– Framover skal vi videreutvikle det vi har startet på, sier han.

Bedriften har Forskningsrådet, Innovasjon Norge, NTNU, Sintef og private aktører i ryggen.

– Vi ønsker å satse og å ha en produksjonsplattform i Trøndelag. Det er krevende å lage god undervannsteknologi, og alle vet at det til tider er svært vanskelige forhold ved kysten. Men det er utfordringer vi tar på strak arm, sier han.