Campingplasseier Odd Asbjørn Nyberg mener Oppdal kommune, Statens Vegvesen og Statens Nærings- og Driftsutviklingsfond (som i dag er en del av Innovasjon Norge) blander seg inn i konkurransen mellom kroer, campingplasser og bensinstasjoner i dalføret gjennom favorisering av Oppdalsporten.

- Konkurranse er etter min mening bare positivt, men da må det være på like vilkår. Sånn er det ikke, når én aktør innenfor en bestemt næring mottar økonomisk støtte både fra Oppdal kommune og Statens Vegvesen.

Nyberg driver Gullvåg Camping i Soknedal. I tillegg leier han ut Oppdal Grillkro til dagens drivere. Han eier også Soknatun.

Nyberg mener at næringsvirksomhetene hans blir direkte berørt av det han omtaler som favorisering av en konkurrent, både fra Oppdal kommune og Statens Vegvesen.

- Favoriseres

I november 2000 skrev Nyberg et leserinnlegg med overskriften «Oppdalsporten – Til utvikling eller stagnasjon?», som gikk inn på akkurat denne problematikken.

I det drøyt 17 år gamle leserinnlegget skriver Nyberg: «Når Oppdal kommune, Statens Nærings- og Driftsutviklingsfond og Statens Vegvesen mener det er viktig å engasjere seg i konkurransen mellom kroer, bensinstasjoner, campingplasser og butikker, er resultatet innlysende. Hvem av de berørte næringene som utvikler seg best, skal altså ikke bestemmes ut fra arbeid og dyktighet, men ut fra tilfeldig støtte/kontakter».

Den dag i dag mener Nyberg fortsatt at Oppdalsporten favoriseres over andre aktører i området.

- Jeg tror ikke Oppdalsporten hadde overlevd uten støtten fra kommunen og vegvesenet. Omsetningstapet og underskuddene de siste årene tilsier konkurs. At de som gjør det dårligst kan gå til staten og få gullkantede avtaler, er etter min mening ikke rettferdig. Jeg mener det er skadelig for næringslivet, når konkurransen ikke foregår på like vilkår.

- De gjør alt for å hjelpe

Nyberg trekker videre fram at Oppdalsporten ble realisert som følge av at kommunen gikk inn med over to millioner kroner i rentefritt lån.

Han mener også det er lett å se at Statens Vegvesen er med «på laget».

- Oppdalsporten har helt fantastisk god skilting og gigantiske avkjøringssystemer som konkurrentene ikke er i nærheten av. Så har vi også avtalen de inngikk om de nye døgnhvileplassene for store biler, hvor de fikk tomta vederlagsfritt fra kommunen.

- Det virker som at de gjør alt for å hjelpe dem. Jeg vet jeg har rett og tar støyten fra de som måtte mene noe annet. Vegvesenet bytta også ut fasaden på sørsida av Oppdalsporten på egen regning.

Nyberg påpeker at både campingplassen og Grillkroa fortsatt går bra og at han ikke har opplevd store omsetningstap som følge av at Oppdalsporten åpna sine dører for snart 20 år siden. Han er likevel klar på at Oppdalsporten har en innvirkning på hans bedrifter.

- Vanskelig å måle

- Det er vanskelig å måle hvilke økonomiske konsekvenser Oppdalsporten har hatt for oss. Kroa har gått minst like godt som etter at Oppdalsporten åpna, som den har gjort i etterkant. Det er prinsippet om at det bør konkurreres på like vilkår som er viktig for meg. Jeg lurer på hvorfor det offentlige gjør sitt beste for å gi Oppdalsporten et konkurransefortrinn, sier Nyberg og fortsetter:

- Det sier seg selv at de som stopper ved Oppdalsporten, enten for å spise eller overnatte, ikke stopper igjen hos oss fem mil senere. Vi konkurrerer om de samme kundene.

- Fagerhaug blir for avsides

Hadde det vært opp til Nyberg, hadde rasteplassen for langtransport blitt plassert på Tågvollan.

- Da kunne hele Oppdal sentrum ha nytt godt av den ekstra trafikken. Fagerhaug blir så avsides at det er kun Oppdalsporten selv som tjener på den.

- Jeg føler jeg mister nesten lysten til å holde på med dette, når konkurrentene får økonomisk hjelp fra det offentlige. Det virker som at kommunen og vegvesenet gjør alt i sin makt for å hjelpe Oppdalsporten. Jeg mener de bør stå fram og forklare måten de driver på. For meg virker det som at de prøver å tie dette i hjel.