Oppdal kommune inviterte lørdag hytteeierne øst for Skarvatnet til informasjonsmøte etter skredet den 15. januar. Møtet ble avholdt kommunestyresalen og det var 16 hytteeiere som møtte opp.

Bygningsrådet behandlet kommuneadvokatens utredning i et ekstraordinært møte 16. februar, og på informasjonsmøtet for hytteeierne ble det bli gitt en orientering om dette arbeidet.

Ordfører Kirsti Welander, utviklingsleder Jan Kåre Husa og kommuneadvokat Kristian Nordheim representerte Oppdal kommune.

Anne Lise Drege er styremedlem i Grønlia hytteforening og hun forteller til Opdalingen at det ble gitt god informasjon på møtet.

- Jeg er ikke overrasket over at advokatene kom fram til at kommunen ikke har ansvar. Det gjør det bare vanskeligere å være hytteeier når du ikke vet hvem som har ansvar, sier hun.

- Det blir mer tydelig på de tomtene og ikke minst hytta og tomta hvor det skulle bygges, ble tatt av raset. Og for de hyttene som lå like i nærheten og hvor raset stoppet like ved inngangsdøra, har det vært en fryktelig vanskelig situasjon.

- Hytteforeningen er sterkt berørt

Drege og familien har hatt hytta i Grønlia siden slutten av 90-tallet og hun forteller at hytta deres ikke ligger i det rasutsatte området.

- Vi føler oss ikke personlig berørt, men hytteforeningen er sterkt berørt. Da jeg fikk beskjed om at raset hadde gått, reagerte jeg med sjokk og vantro, sier hun.

At raset gikk der det gikk overrasker ikke Drege.

- Om du ser terrenget der raset gikk og når det først bygde seg opp til et ras, var det logisk at det kom der. Området er stort sett en naken fjellside og er typisk rasmark, sier hun.

Under møtet var det flere av hytteeierne som lurte på hvem som hadde ansvaret når raset gikk og hvem som skulle gjennomføre tiltak. En av hytteeierne som møtte opp fortalte at familien ikke hadde lyst å reise på hytta mer, på grunn av de ikke føler seg trygg.

- Det at noen har sånne opplevelser etter raset, forteller bare hvor vanskelig det er. Det er en følelsessak og flere har fått ødelagt hytteopplevelsen sin, sier Drege.

- Kommunen har vært ryddig

- Hvordan vil du si Oppdal kommune har opptrådt i denne saken?

- Kommunen har vært ryddig. Som Kirsti Welander sa innledningsvis, så tok det tid før dem kom på banen. Men jeg synes de har vært flink til å legge ut informasjon og å holde oss oppdatert, sier hun.

Welander: - Føler vi hadde en fin dialog

Ordfører Kirsti Welander var veldig fornøyd med gjennomføringen av møtet.

- Jeg er glad for at det var såpass mange som kom og jeg følte vi hadde en fin dialog. Selv om folk er litt redd og preget av det som har skjedd så opplever jeg dem også som konstruktive og de skjønner av i har brukt dentiden vi må for å få gjort nye undersøkelser, sier hun.

- Kommunen får gode skussmål for hvordan dere har håndtert situasjonen, hva tenker du om det?

- Det er veldig gledelig og noe vi setter stor pris på. Det er veldig lett at vi blir kritiske selv og tenker over om det er noe vi kunne ha gjort annerledes, men i hovedsak opplever vi at vi har gjort det vi kunne, sier hun.

- Vi er veldig glad for at de som er rammet føler seg ivaretatt, sier Welander.