I kommunestyremøtet denne uka tilrår rådmannen at Oppdal kommune kommer seg ut av søppelskapet og tar i bruk søppeldunken.

Dette betyr mindre tungt arbeid på renovatørene, men abonnentene må selv trille søppeldunkene ut til veikanten.

Forslaget fra rådmannen betyr også at man igjen skal sortere ut matavfall. Det kan også medføre forbud for husstander å bruke returpunktene og at man må betale for å levere restavfall på miljøstasjonen.

Eneste kommunen

Oppdal er i dag den eneste kommunen i Nordmøre Interkommunale Renovasjonsselskap (NIR) som bruker avfallskap.

Denne løsningen, i motsetning til dunkløsning, gjør det vanskeligere å tilpasse avfallsutstyr ut ifra det behovet hver enkelt abonnent har, samtidig som den utgjør en betydelig større arbeidsbelastning for renovatørene.

Dette, samtidig som det innføres nye EU-mål for gjenvinning, inkludert for matavfall, kan føre til store endringer i hvordan folk i Oppdal får levere avfallet sitt de neste årene.

NIR innfører henteordning for matavfall innen utgangen av 2020. Samtidig innføres henteordning for glass- og metallemballasje i hele NIR-området.

Må trille ut søpla selv

På kommunestyremøtet denne uken vil rådmannen foreslå at man innfører plastdunker som abonnentene må sette i vegkanten på dager når avfallet samles inn.

I tillegg foreslår rådmannen at det gjeninnføres utsortering av våtorganisk avfall, altså matavfall, planter og så videre. Dagens oppdeling av avfall for øvrig beholdes. Oppdal kommune skal videre bli med på opprettelsen av et ettersorteringsanlegg som vil ta unna avfall i hele NRI-området.

Husholdninger vil innenfor "rimelighetens grenser" få bestemme størrelsen på dunkene selv, men man må betale ekstra for økt volum.

Betaling på miljøstasjonen?

Endringene vil føre til at kommunens avfallsforskrift blir endret og det betyr at husstander ikke lenger fritt får bruke returpunktene, disse vil nå bli forbeholdt fritidsboligene.

Det kan også bety at det innføres betaling for levering av restavfall på Oppdal miljøstasjon, men det tar man ikke stilling til i saksframlegget til kommunestyret denne gangen.

Trolig vil det bli opprettet nye returpunkt ved hyttefeltene, heter det i saksframlegget, som åpner for at rådmannen kan utlyse en anbudskonkurranse på innsamling av husholdningsavfall.

Rådmannen minner om at det kan ta opptil 13 måneder fra tildeling av kontrakt til oppstart av ny kontrakt. Eksisterende kontrakt går ut 30. juni 2019.

Endelig vurdering og vedtak i saken vil kunne gjøres i forbindelse med behandlingen av handlingsplanen for 2019-2022.