Det har vært 15 svært innholdsrike år Aunasenteret og senterleder Rune Fjelldal kan se tilbake på. Denne uka markerer kjøpesenteret jubileum med trylleshow, uten at senterets suksess kan kalles en illusjon.

Økt omsetning

I fjor hadde man en omsetning på 165 millioner og dermed er senteret tilbake på samme nivå som før det omfattende arbeidet med Oppdal sentrum, blant annet med flytting og utbedring av Rv70 og E6.

Fra 2014 til 2015 mistet senteret rundt fire millioner i omsetning på grunn av anleggskaoset i Oppdal sentrum. Nå er vegarbeidet avsluttet, senteret har fått tilbake en stor og romslig parkeringsplass og kundene er kommer tilbake for fullt. Ved oppstarten for 15 år siden hadde man en omsetning på rundt 80 millioner, siden da har man økt pengestrømmen med over det dobbelte.

  • Rema1000,

  • Klipperiet,

  • Floyd,

  • Nille,

  • Narvesen,

  • Eurosko og

  • Cubus

har vært med fra første dag, mens

  • Intersport,

  • Tilbords og

  • Baretta

har kommet til etterhvert.

I dag er det ti butikker på senteret, på det meste har det vært 13.

  • Kafé TimeOut,

  • Auna Mote,

  • Cafe'n på Auna,

  • Adelsmann,

  • Stormberg,

  • Baker Lium,

  • Tekstilfunn,

  • Grønt Miljø,

  • Vitalis Helsekost og

  • Reflex Barneklær

har vært innom, men har avviklet.

Nok å gjøre

- Det er aldri en dag som er lik en annen, forteller Fjelldal, som kjenner litt på det at han sitter alene i administrasjonen. Det har til tider vært tøffe tak, men aldri så ille at han har vurdert å finne seg noe annet å gjøre. Han har i stedet tatt på seg å administrere tre andre eiendommer; "for å få reist litt og sett hvordan andre driver," som han selv beskriver det.

- Den største utfordringen er nok det å alltid være på hugget, forklarer Fjelldal.

- Suksess kommer ikke av seg selv, og både senteret og de enkelte butikkene må jobbe hardt for å være attraktive for kundene.

Den første eieren av senteret var Rema Eiendom Nord, så ble senteret solgt til Pareto, som sommeren 2015 solgte til Ragde Eiendom.

- Våre nye eiere er svært opptatt av at alt skal være i orden og at eiendommene skal være i god stand. Det tok for eksempel bare noen måneder fra de overtok senteret til hele bygningen ble malt og pusset opp, forteller Fjelldal.

Nå står fellesarealene i sentert for tur, her skal det friskes opp med nye farger og nye møbler skal på plass.

Utvidelser

Fjelldal forteller at det på sikt kan være aktuelt med utvidelse av butikkarealene i senteret; men da må det ombygging til.

Ved å legge gulv over vrimleområdet i 1. etasje vil det kunne bli plass til en forretning på cirka 100 kvm, og skulle man få en leietaker som virkelig trenger stor plass kan man legge gulv over området som Rema1000 har i dag, det vil gi ekstra areal på rundt 1000 kvm.

Det er også kjent at Narvesen er på vei ut, og dette areal vil kunne gi plass til en ny aktør på senteret. Her er man i skrivende stund i forhandlinger om kontrakt.

I disse dager har også Aunasenteret og dets eiere engasjert seg i planene om det nye innovasjonsbygget i Oppdal sentrum.

- Vi er ikke imot det at sentrum utvikles og at det kommer opp nye bygg. Det vi diskuterer er omfanget av nybygget og hvordan man skal finne parkeringsplasser til alle de som skal jobbe og bruke det nye bygget, forklarer Fjelldal.