- Det er et sterkt behov for oppgradering av Nerskogveien og en rekke andre fylkesveier i Trøndelag, sier fylkestingspolitiker og varaordfører i Oppdal, Ingvill Dalseg (H) i en pressemelding. Nå vil Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre bruke mer penger på fylkesveier i Trøndelag.

Fylkesveiene har lidd under dårlig vedlikehold og manglende politiske prioriteringer i mange år. Det kommer tydelig frem nå under vårløsningen og innbyggere over hele fylket opplever humpete og trafikkfarlige strekninger på vei til både skole, hjem og arbeid.

- I handlingsplanen ligger det inn 10 millioner kroner til Nerskogveien i 2020, men det forutsetter også egenbetaling fra kommunene. Fylkeskommunen er veieier og må ta ansvar for denne veistrekningen, selv om vi er villige til å stille opp fra kommunene, sier Dalseg, som er oppgitt over at Arbeiderpartiet toer hender og ikke blir enige med seg selv om denne veistrekningen.

Nerskogveien er én av veistrekningene som samarbeidspartiene på ikke-sosialistisk side bruker som eksempel i forslaget om å bruke mer penger på fylkesveier.

- Dette er penger vi ønsker å disponere fra et mindreforbruk innen en rekke tjenesteområder for 2017. Vi mener det er viktigere å prioritere trafikksikkerheten på fylkesveiene, fremfor å sette av alt i fond, gruppeleder for Høyre på fylkestinget, Pål Sæther Eiden. Han understreker samtidig at det med partienes forslag, likevel settes av betydelig midler til disposisjonsfondet.

Forslag på vegne av partiene Høyre, FrP og Venstre:

Fylkestinget ber fylkesrådmannen disponere mindreforbruk som skissert i tabell med følgende føring fra fylkestinget.

Rammene for overføring til tjenestegruppene settes til 300 millioner kroner. Frigjorte midler tilføres tjenestegruppe 72 – Fylkesveier (denne foreslås økt til cirka 136 millioner kroner).

Disponering tenkt avsatt til disposisjonsfond settes til 15,98 millioner. 50 millioner overføres til tjenestegruppe 72 – Fylkesveier.

Økning i rammen for Fylkesveier skal brukes til vedlikehold og oppgradering i henhold til vedtatte planer.

Følgende veistrekninger bør være aktuelle for økt satsning:

* Nerskogveien

* FV 770/FV 17 (gang og sykkelvei ved Nærøysund bro) / dekke FV 17

* FV 710 Valset – Orkdal – økt satsning

* FV 11 Roan – fast dekke

* Fylkesveier Hitra / Frøya med mye næringstrafikk

* Bennaveien - Melhus

* Styrking av satsning på gang og sykkelveier