Kommunestyret behandlet i møte 26. april i år «Parkeringsutredning III», hvor kommunestyret vedtok å gi rådmannen fullmakt til å inngå avtale med Rambøll Norge AS om parkeringsfaglig bistand for å videreføre arbeidet med parkeringsutredningen som ble vedtatt av kommunestyret 15. februar i år.

Arbeidet med rapporten er gjennomført i perioden 30.05.18 – 06.06.18, og det er avholdt to samarbeidsmøter der representanter fra Oppdal næringsforening, Innovasjonsenteret og Oppdal kommune har deltatt.

Rambøll Norge AS har kommet med sin vurdering av parkeringsmulighetene i Oppdal og forslag til veier Oppdal kommune kan gå for framover.

- Oppdal har per i dag et svært godt parkeringstilbud, med 1400 allment tilgjengelige gratis biloppstillingsplasser uten tidsregulering. Det er normalt lett å finne ledig parkeringsplass for så vel besøkende som ansatte. I perioder med stor aktivitet og mange besøkende på Oppdal er imidlertid presset på parkeringsplassene langt høyere, og det kan være problematisk å finne parkering nært målpunktet. Dette vil spesielt kunne virke avvisende på gjennomgangstrafikk i Oppdal, som potensielt kan være kunder her, og som velger å kjøre videre til neste tilbud dersom det ikke er lett å parkere, skriver Rambøll i sinvurdering.

Fortetting av sentrum, befolkningsvekst og økning i antall fritidsboliger på Oppdal vil på sikt øke presset på parkeringen også i normalsituasjonen, og mange av parkeringsplassene på åpent areal vil forsvinne.

- Oppdal har spredt bosetting. I motsetning til større tettsteder og byer ligger forholdene ikke til rette for å ta noen vesentlig andel av reisene med kollektiv transport. Deler av året har klimatiske forhold som gjør det utfordrende å gå, bruke spark eller sykkel. En vesentlig del av trafikken til/fra sentrum vi derfor måtte skje med bil. Det må derfor tilrettelegges for at besøkende og ansatte som ikke har mulighet til å reise på annen måte kan bruke bil, står det videre i rapporten.

Det foreslås å fastsette som mål for parkeringsordningen at det normalt alltid skal være ledige parkeringsplasser i sentrum. For å sikre at det politiske målet om god tilgang på parkering oppfylles på kort og lengre sikt foreslås en totrinns løsning:

  • Kort sikt: De mest sentrale parkeringsområdene (gate så vel som arealer utenfor gate) i sentrum reguleres i hovedsak til korttidsparkering med maksimalt 3 timers parkeringstid. Langtidsparkering med maksimalt 12 timers parkeringstid legges i hovedsak til parkeringsområder i ytterkant av sentrumsområdet, og eventuelt på nye parkeringsområder som opprettes spesielt for å dekke parkeringsbehov for ansatte i sentrum.

  • Lang sikt: På lang sikt ventes økt folketall og antall fritidseiendommer, økt fortetting i sentrum og omdisponering av arealer som nå brukes til parkering å redusere antall biloppstillingsplasser og å øke etterspørselen etter parkering. Dette må påregnes å kreve etablering av parkeringsanlegg og innføring av avgiftsparkering for så vel overflateparkering som i parkeringsanlegg.

Her kan du lese hele Rambøll Norge AS sin vurdering.

Rådmannen skriver i sin tilrådning til kommunestyret at "Kommunestyret tar rapport «Oppdal kommune Parkeringsutredning (Del III)», datert 6.juni 2018 fra Rambøll til etterretning".

- Eventuell realisering av tidsbegrenset parkeringsordning for Oppdal sentrum tas opp til ny vurdering ved revidering av kommunens handlingsprogram 2020-23, heter det i rådmannens tilrådning.