Ukens blomst går til damene i resepsjonsskranken ved Oppdal legesenter, Laila Vollan, Hanne Kari Risan, Bente Myran og Marit Vasli. Vår tipser omtaler dem som «veldig trivelige, hjelpsomme, punktlige og blide».

- Vi prøver alltid å være imøtekommende. Vi er her for pasientene. Det er viktig at syke mennesker møtes med et smil og litt humor, når de kommer hit, sier Hanne Kari Risan.

- Tipseren vår sier også at han ofte føler seg friskere, bare etter å ha møtt dere i skranken. Hva synes dere om det?

- For en medisin! Er det alt som skal til, så er det bare å komme, ler Laila Vollan.

Damenes jobb er å ta imot kundene, enten det er i skranken eller på telefon, de setter opp timelistene i legenes avtalebøker og de tar blodprøver.

- Vi er seriøse noen ganger, det er ikke bare tull, ler Risan.

Det er lett å se hvorfor denne gjengen nå mottar Ukens blomst for fjerde gang på de 15-20 årene de har vært kolleger. Den sprudlende positiviteten og humoren er virkelig smittsom.

- Vi er nok født slik. Jeg tror ikke vi er så veldig annerledes på fritiden, sier Vollan og tilføyer:

- Sure folk er det verste vi vet. Vi vil i alle fall ikke være sånn, sure kan vi være når vi kommer hjem! Å bli møtt av blide folk betyr mye, enten det er her eller på butikken.

Helsesekretærenes kontor har hatt sjeldent bra kontinuitet blant de ansatte. Samtlige tre som var på jobb da Opdalingen var innom, hadde jobbet der i minst 15 år.

- I dag er det jo moderne med såkalt «jobbhopping», men vi har ikke kommet helt dit ennå. Vi er vel litt gammeldagse. Og så trives vi jo veldig godt her,

- Vi har et veldig godt arbeidsmiljø og samarbeider godt oss imellom, noe som helt sikkert hjelper på humøret vårt. Samtidig har vi en veldig spennende jobb, vi vet aldri hvordan dagen blir når vi drar på jobb, sier damene og påpeker at de er glade i pasientene sine.

Og pasientene er glade i dem. De har flere ganger fått gaver fra pasientene, enten det er i form av påskeegg, konfekt eller julebakst. Det setter de stor pris på.

Damene forteller at de finner på mye tull i hverdagen. Et godt eksempel er da de i vinter laga «topptrim»-post på toppen av en snøhaug bak legesenteret.

- Det var faktisk mange som klatra opp på haugen for å skrive navnet sitt i boka. Vi loddet deretter ut premie til en vinner (fra hjemmesykepleien) på operataket i Oslo, ler de.