Fylkestinget har gitt AtB mandat til å utforme en strategi for et felles anbud på hele det fylkeskommunale busstilbudet utenfor Trondheim fra 2021. Inkludert i dette oppdraget skal AtB foreslå en strategi for håndtering av kommersielle busstilbud.

Mellom Oppdal og Trondheim/Værnes, har det allerede kommet på plass et kommersielt busstilbud med Xpressbuss. Dette tilbudet ble omtalt i Opdalingen i vinter. Senere i vinter ble dette tilbudet nedlagt.

Det er Avinor som bestemmer hvem som skal ha tilgang til det indre område på Værnes og skal gjennomføre valg av aktører fra og med 2020. I tillegg til at ruteselskapene må betale for tilgangen stilles en rekke andre krav som grunnlag for Avinor sine valg av samarbeidspartner blant annet omfang av rutetilbud. Avinor gjennomfører denne konkurransen i tiltro til at valgt aktør får løyve.

Fylkesrådmannen anbefaler Fylkesutvalget å vedta følgende faste kriterier for søknader om kommersielle bussruter (utdrag):

1. Nye kommersielle busstilbud må utfylle det eksisterende transporttilbudet.

..

4. Søknader om å betjene Trondheim Lufthavn Værnes må vedlegge avtale med Avinor som gir rett til å betjene Værnes som grunnlag for løyvesøknaden.

5. Kommersielle busstilbud får ikke ha avganger nærmere enn 30 min. fra parallelle buss- eller togtilbud.

..

8. Kommersielle ruter gis konsesjon i 10 år, i henhold til Yrkestransportlovens §27.