Leder

Tallene er kommet på bordet, og de viser at det fortsatt er tøffe tak i mediebransjen. Opdalingen har snudd skuta, og klarte i 2017 å levere et regnskap i pluss. Men for konkurrenten ble det tredje året på rad i minus.

Det er tøft i avisbransjen. Selv om vi i Oppdal står i en særstilling med to lokalaviser fordelt på relativt få innbyggere, så er det ikke unikt at resultatene er sviktende. En hel bransje opplever sviktende annonseinntekter og nedgang i abonnenter, og det har pågått i mange år. Nå ser det heldigvis ut som trenden er i ferd med å snu. Både i Adresseavisen Gruppen og fra andre mediekonsern meldes det om at pilene peker riktig vei igjen.

Opdalingen har, etter at Polaris kom inn som eier, tatt mange grep for å ruste avisa til fremtiden. Kostnadene er tatt ned, og distribusjon er skilt ut, slik at avisa får drive med kjernevirksomheten.

Stadig flere avislesere finner veien til nettavisa, selv om de aller fleste lokalavisene fortsatt har papiravisa som sitt flaggskip. Men papiravisa er på tur bort, det er bare et tidsspørsmål. Utfordringen er at ingen vet om det skjer neste år, eller om det skjer med neste generasjon. Derfor har vi i Opdalingen forberedt oss grundig og godt på å ta imot kundene på nettsiden vår, og i samarbeid med våre søsteraviser har vi en solid plattform å bygge dette på. Slik skal vi ta vare på de trofaste papirleserne våre, samtidig som vi tar vare på våre digitale lesere.

Det er ikke nødvendigvis lenger sånn at det er Opdalingen og Opp som er konkurrenter. Hovedkonkurrenten er gjerne Facebook og Google, Snapchat og Instagram. Sosiale medier og de gigantiske søkemotorene stikker av med annonsekronene, samtidig som mange velger sosiale medier som nyhetsleverandør. Det blir det lite igjen av til lokalsamfunnet.

Lokalavisene har en viktig rolle å fylle, både som nyhetsformidler og som kontrollør av de styrende organ. Derfor er det utrolig viktig at vi lykkes med omstillingen til fremtiden, at vi klarer å være relevante i vår formidling, og at vi klarer å skape et lønnsomt og fremtidsrettet produkt. Vi har gjort de investeringene som er nødvendige, nå handler det om hardt arbeid, slik at våre papirabonnenter også finner nettavisen vår interessant. Det er der du får nyhetene først.