Trafikkstasjonene må tilbake til ordinære åpningstider

Statens vegvesen bør skjerpe seg, og innse at de er en viktig leverandør til tjenester, og komme seg tilbake i ordinær drift umiddelbart.
Meninger

Skrevet av Lill Harriet Sandaune, gruppeleder for Trøndelag FrP

Det offentlige står på én side og maner om at man må komme så raskt som mulig tilbake til hverdagen igjen, mens de selv i sin drift av tjenester er den største flaskehalsen. Trafikkstasjonene er vel det tydeligste eksempelet på dette, og inntil videre har de bare åpent for de som har bestilt time, for å begrense spredningen av koronaviruset.

Når man under hele krisen har kunnet ha dagligvareforretningene åpen, hvorfor i alle dager kan ikke trafikkstasjonene ha tilnærmet normal drift nå? Frisører og fysioterapeuter har åpnet igjen, utelivet og serveringsstedene er i full gang, men trafikkstasjonene, de forholder seg til sitt tungrodde system med timebestillinger. Det er bare i det offentlige at man kan tillate seg noe slikt som dette. Det handler om å ta forholdsregler som alle i samfunnet nå er klar over, og pleksiglass må vel fungere og være å oppdrive for trafikkstasjonene også?

Folk har behov for tjenestene til trafikkstasjonene, og jeg kan ikke begripe at de ansatte som jobber der har større sjanse for å bli smittet enn de som jobber rundt om i det private næringslivet? Både næringslivet og private får store ekstra kostnader og forsinkelser på grunn av at de ikke får utført de tjenestene de trenger for å bidra til å holde samfunnet i gang. Det gjelder for samtlige tjenester som disse skal utføre, det er ikke mulig å få det gjort på noe annet sted, dessverre.

Statens vegvesen bør skjerpe seg, og innse at de er en viktig leverandør til tjenester, og komme seg tilbake i ordinær drift umiddelbart. At ansatte i Statens Vegvesen er mer utsatt for smittefare, og at de bidrar til å begrense spredningen av koranaviruset med disse tiltakene, har lite forankring i virkeligheten.