På grunn av overspenning på strømnettet var nett og TV nede hos flere bredbåndkunder i Oppdal fredag kveld.

Det var lyn og torden i deler av TrønderEnergis nettområde. Dette medførte en overspenning som førte til utfall av noen kritiske komponenter i Vitnetts nett. Feilen var omfattende, noe som medførte at en stor del av Vitnetts kunder var uten internett i flere timer fredag kveld.

- Vi liker absolutt ikke slike kritiske feil – snart 10 år siden sist og forhåpentligvis 10 år til neste gang, skrev Vitnett i et Facebook-innlegg i 1-tida natt til lørdag.

Teknikerne fikk nettet opp å gå igjen, men søndag kveld oppsto en følgefeil i forbindelse med overspenningen fredag.

- Rundt omkring i hele Oppdal har vi utstyr som vi leverer tjenester fra og som vi har reserveløsninger på. En slik boks tar inn 230 volt og lagrer energien på batteri, før den lager 230 volt igjen. Det vil si at vi har strøm til å drifte ting om det som skal komme inn kommer bort, sier daglig leder Stig Otto Strand til Opdalingen.

Han forteller at det ble rapportert om overspenning i sjutiden fredagskvelden.

- Rent privat var jeg på tur i et 60-års lag og vi stakk innom Amfi-senteret i Orkdalen. Der gikk det i svart to ganger og det var et voldsomt lynnedslag i området. Vi tror at den strømspikeren som varte i et halvt sekund kom utenfra, for det var ikke lyn og torden i Oppdal, sier han.

- Verst for kundene våre

Strand forteller at de har doble system på ting. Vitnett har to datasenter, som har hvert sitt aggregat. Det ene står i kjelleren hos Vitnett, det andre hos Everket. Han forteller at aggregatene automatisk vil starte opp når strømmen forsvinner eller om det er noe annet galt. Men på grunn av strømpulsen slo den ut alt.

- Det verste er at dette går utover kundene. Medievanene våre har endret seg og jeg har forståelse for at mange ble irritert på Vitnett som ødela fredagskvelden. Vi gjør alt vi kan pengemessig for å unngå at slikt skal skje, sier han.

- Informasjon til kundene ble sendt ut sent, hvilke reaksjoner har dere fått på det?

- I dag har vi evaluert når vi skal gå ut å varsle kunden. Vi tar selvkritikk på at vi ikke er tett nok på lokalavisene og at informasjonen til kundene kom litt sent. Men mange var bortreist og teknikerne har ett fokus, og det er å få alt opp å gå igjen. Da er det fort gjort at man glemmer å informere. Men dette er noe vi skal bli enda bedre på, sier han.

- Vi ønsker at ting skal være hundre prosent

Anne Berit Dahlen er kundesenterleder og hun forteller at det ikke er mange som har tatt kontakt i etterkant av helgas hendelser og informasjonen som har blitt gitt.

- Jeg har en oppfatning av at folk har en forståelse for at det vil ta tid å fikse problemet når noe så stort skjer. Vi ønsker jo at ting skal være hundre prosent og vi skjønner at kundene blir irriterte, sier Dahlen og Strand.

De forteller at det var fire teknikere som var på jobb tre netter på rad for å fikse problemet.

- Situasjonen som oppsto var noe vi ikke hadde skyld i, men den rammet kundene våre. Men jeg synes vi gjorde så godt vi kunne, sier Strand.

Han forteller at kritiske funksjoner, som for eksempel ambulansene, ikke ble rammet av nettproblemene.

- Vi leverer fiber til ambulansen og systemene som produserer tjenestene til for eksempel ambulansen, er det St. Olavs hospitak og deres leverandører som leverer. Så vidt vi vet ble ikke de rammet. Antallet kunder som ble rammet var private i Oppdal, sier Strand.

Jobbet til halv tre i natt

I dag har de brukt dagen på å få fikse følgefeilen som oppsto søndag kveld. Flere teknikere jobbet helt til halv tre i natt for å fikse det.

- Vi har i dag byttet ut det som er skadet og laget omkjøringer, som gjorde at vi fikk opp igjen kommunikasjonen. Minuset med å gjøre det er at vi per dags dato ikke har doble system, for vi mangler en løsning. Den er på vei hit, men utstyret er så kostbart at vi ikke kan ha det liggende på lager. Det koster mange hundre tusen kroner, sier Strand.