Kommunen har store utfordringer med flere nedslitte boligeiendommer, og kommende onsdag skal kommunestyret ta standpunkt til et forslag om sanering og utvikling av nye utleieboliger i kommunal eller privat regi.

I rådmannens saksutredning vises det til kommunens utfordringer med boligforvaltningen, både når det gjelder standard og behovstilpasning.

Videre vises det til at økt mottak av flyktninger forsterker behovet for å søke etter nye løsninger.

Nedslitte utleieboliger

– Mange boliger og leiligheter framstår etter hvert på en måte som vi ikke kan vedkjenne oss, skriver saksbehandler Thorleif Jacobsen i saksutredningen til kommunestyret.

Rådmannen har satt ned en arbeidsgruppe som har sett på mulighetene til å finne en vei ut av uføret, og vurdere mulige løsninger for å fornye kommunens utleieboliger.

Kommunale boliger grupperes i to typer: Omsorgsboliger og utleieboliger. Omsorgsboliger er ikke tema i utredningen. Det er derimot de rundt 50 utleieboligene som kommunen disponerer.

I følge rådmannen er det ikke en lovpålagt oppgave for kommunene å tilby utleieboliger, men at det forventes at kommunen har et tilfredsstillende antall for å imøtekomme grupper som har problem med å leie bolig på det private makedet. Det kan være flyktninger, økonomisk vanskeligstilte og personer med utfordringer knyttet til helse og rus. I tiellegg nevnes unge i etableringsfasen som er innflyttere til kommunen.

Vurderer offentlig-privat samarbeid (OPS)

Arbeidsgruppens vurdering er at det ikke er antallet utleieboliger som er dagens utfordring, men derimot boligens utforming, lokalisering og standard. Det pekes også på nødvendigheten av å prioritere omløpshastigheten slik at kommunale utleieboliger ikke blir en permanent boordning.

I første omgang er det foretatt en vurdering av eiendommer der bygningene er skrale, mens tomtene er sentrumsnære og verdifulle.

Både Vikenhuset, Oppdalshallen, Ospvegen 3 og 6 og Luvegen 9 er vurdert.

Arbeidsgruppa har vurdert to alternativer. Enten utbygging i kommunal regi, eller ved offentlig og privat samarbeid (OPS).

Husbanken kan gi tilskudd også til andre aktører enn kommuner for etablering av utleieboliger, dersom kommunen har tinglyst tildelingsrett i minst 20 år.

Det rådes til at Luvegen 9 og Ospvegen 4 og 6 prioriteres med hensyn til sanering, og at det av hensyn til dagens brukere av Oppdalshallen og Vikenhuset avventes sanering av disse eiendommene.

Vil starte med Luvegen 9

Ett forslag går ut på å rive Luvegen 9, som i dag har 2 leiligheter, og bygge ny åttemannsbolig. Enten fordelt på fire enkeltstående bygg, eller som et mer kompakt leilighetsbygg. Uansett vil et leilighetsprosjekt i Luvegen kreve dispensasjon fra gjeldende reguleringsbestemmelser når det gjelder utnyttelsesgrad.

I ett av alternativene, ved rullering av boligmassen, delfinansieres den nye åttemannsbolgen ved salg av andre boliger. Det vurderes da salg av fire leiligheter i Mogopsvingen 1 og salg av Roseringen 26, som går inn i finansieringen av åttemannsboligen. Det betyr at kommunen kvitter seg med syv leiligheter, og bygger åtte nye.

Rådmannen ber kommunestyret om fullmakt til å forberede og gjennomføre sanering av eksisterende utleieboliger og utvikle nye utleieboliger på den kommunale eiendommen Luvegen 9 etter en «OPS-løsning».

Dette forutsetter salg av eiendommen til en privat utbygger og nødvendig tilskudd fra Husbanken.

Løsningen krever at kommunen får 20 års tildelingsrett, men ingen tildelingsplikt, og at løpende husleie tilfaller utbygger, som også bærer alle drifts- og kapitalkostnader.

Dersom det ikke er interesse hos private aktører for en OPS-løsning, ønsker rådmannen å legge fram saken for kommunestyret på nytt hvor en kommunal utbygging utredes nærmere.

SANERINGSMODENT: Luvegen 9, som i dag består av to leiligheter, har stor sentrumsnær tomt. Rådmannen foreslår at bygget saneres og erstattes med et nybygg med åtte leiligheter. Foto: Bjørn Andreassen