Svømmeglade oppdalinger og rennbygg har svømt til den store gullmedaljen i badeanlegget i Oppdal kulturhus i forbindelse med landets største mosjonskampanje.

Bademester Arne Otto Mjøen har utfordret sine gjester til å svømme så langt som mulig nå i vinter, og det er ingenting å si på innsatsen!

Voksne som har svømt mer enn 10.000 meter i løpet av kampanjeperioden, 5.000 meter for funksjonshemmede, ungdom og barn som har svømt mer enn 2.500 meter, 1.500 meter for funksjonshemmede, har vært med med i trekningen av en tur til Kos eller hotellopphold i Norge.

- Dette var 19. gang vårt badeanlegg deltok i kampanjen.  I år var det 193 personer som deltok og 96 personer som klarte å fullføre kampanjen, kan bademester Mjøen fortelle.

- Den ivrigste av alle Marita Måren-Tøndel  som svømte 39.000 meter på tre måneder, som belønning får hun 5 fribilletter til badeanlegget.

Ut fra alle deltakerne skulle det trekkes ut en person fra hver svømmehall som har svømt 10.000 meter og som blir med i trekningen om en ukesreise for to personer til den fantastiske øya Kos. Den som ble trukket ut fra Oppdal ble Jaenette Hansson. I tillegg får hun 5 fribilletter til badeanlegget.

Også blant de under 14 år som har svømt 2.500 meter eller mer skulle det trekkes en person som som blir med i trekningen om en ukestur til Kos, og som til og med får ta med seg hele familien sin! Den som ble trukket ut i Oppdal ble Andus Leesik. I tillegg får han 5 fribilletter til badeanlegget.

Denne gangen ble det også trukket ut en deltaker blant ungdom i alderen 14 - 18 år som er med i trekkingen av svømmebriller fra Klubben A/S. Det ble Line Hovdal. Hun får også 5 fribilletter til badeanlegget.

I tillegg ble det trukket ut 5 trøstepremier i form av 1 fribillett til badeanlegget blant alle som greide 10.000 meter eller mer. De heldige er: Grethe Hermine Eide, Mogens Juul Rassmussen, Johanne Grøtte, Arnt Inge Aalbu og Siw Storø.

Nå får vi se hvordan det går med de som er trukket ut til å være med i kampen om turene til Hellas.

”Svøm langt” er Norges Svømmeforbunds årlige mosjonskampanje, som foregår i perioden 1. januar til 31. mars.

Kampanjen har utviklet seg til å bli Norges største mosjonskampanje og det er over 200 svømmehaller over hele landet som deltar.

Hensikten er å skape gode mosjonsvaner for den norske befolkningen, ved å motivere dem til å bruke svømmehallen som arena for fysisk aktivitet. Målet er at flest mulig voksne skal svømme 10 000 meter og barn 2500 meter i løpet av kampanjeperioden.

Etter turgåing er svømming den aktiviteten som er mest populær som mosjonsaktivitet i Norge og årlig er det ca. 450.000 faste brukere av svømmehallene.

NSF er opptatt av å tilby utfordrene og motiverende aktiviteter for alle som bruker svømmehallene, uansett om de er medlem av NSF eller ikke.